Nieuws

Scania truck met groot vermogensverlies | Diagnose uit de praktijk

Een 12.3 liter Scania R480 verschijnt in de werkplaats van AA-Equipment. Een waslijst aan klachten: de truck loopt te laag stationair, een variabel toerental, overslaan en pingelgeluid, veel rookuitstoot en sporadische foutcodes. Aan AA-Equipment de schone taak diagnose te stellen aan deze zware jongen.

Scania truck 001 aa equipment artikel

Ben van de Kerkhof, eigenaar van AA-Equipment, neemt ons mee met de diagnose van de Scania met slechte rijprestaties en groot verlies aan vermogen.

Scania truck 002 diagnose tekst

Sleutel tot succes

Het verkrijgen van alle belangrijke informatie en vakkennis dé sleutel tot iedere succesvolle diagnose. Het is belangrijk vooraf inzicht te hebben in hoe een voertuig is opgebouwd en hoe systemen werken en met elkaar communiceren. Het verzamelen van schema’s en technische documentaties is daarbij van groot belang.

De dieselmotor in deze truck is ontwikkeld door Scania en Cummins en helaas is niet veel technische informatie beschikbaar. Gelukkig kan ons Jaltest diagnosesysteem ons voorzien van uitgebreide schema’s. Om compleet beeld te krijgen van de klachten betrekken wij de chauffeur bij ons diagnoseproces. Hij brengt veel tijd door in het voertuig en kan ons meer vertellen over de rijprestaties van de truck: het wisselend stationair toerental, het verlies van vermogen, de rook en een kloppende geluid uit de motor. Er was geen MIL lampje actief op het dashboard.

 

 



Scania truck 002 diagnose tekst

Diagnose actieplan

Zolang de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is, komt er een sterke brandstofgeur vrij en is inderdaad een zwaar kloppend geluid vanuit de dieselmotor hoorbaar. Ook is er sprake van overmatig brandstofgebruik. Dit verbetert wel naarmate de motor warmer wordt. Als de motor op bedrijfstemperatuur is en langdurig in stationair toerental draait en bij langdurig gebruik van de opgebouwde hydraulische kraan, keren de klachten terug.

We maken een diagnose-actieplan en gewapend met Jaltest diagnosesysteem, Pico 4-kanaals oscilloscoop, schema’s en voertuig technische informatie gaan we aan de slag.







 


Defecte dieselinjectoren?

Het is belangrijk te weten wat de wijze van brandstofinspuiting is. We hebben te maken een 6-cilinder dieselmotor met afzonderlijke cilinderkoppen. De dieselinjectoren worden mechanisch bediend door een nokkenas. Worden de problemen veroorzaakt worden door één of meerdere defecte dieselinjectoren? Je zou zeggen de meest voor de handliggende conclusie, maar na onderzoek blijkt dit niet het geval te zijn.

Vier solenoïds

Het systeem kan de hoeveelheid ingespoten brandstof en/of de openingstijd van injectie wijzigen door het gebruik van vier solenoïds. Deze zijn gemonteerd op de brandstofgalerij die de voorste en achterste rij van drie dieselinjectoren verbindt. Deze motor gebruikt de dieseldruk om de injectoren hydraulisch te bedienen en de ingespoten brandstofhoeveelheid te bepalen.

Zo wordt bepaald hoeveel brandstof moet worden geïnjecteerd wanneer de mechanische nok de bovenste plunjer indrukt. In sommige opzichten is dit vergelijkbaar met de PD-motor van Volkswagen, maar dan zonder de elektronische besturing.

Volg je pad

Het zou heel gemakkelijk zijn om meteen over te gaan naar het controleren van de regelbare spoelen, het meten van de brandstofdruk of het zoeken naar een druklekkage. Maar we gaan terug naar het opgestelde diagnoseplan. Het volgen van je eigen stappenplanprocedure geeft de mogelijkheid om de volgende stap te bedenken.

In dit specifieke geval is het nu van belang om met het Jaltest diagnosesysteem eerst de aanwezige foutcodes te controleren ondanks dat er geen waarschuwing op het dashboard wordt weergegeven. Misschien zijn er nog sporadische foutcodes opgeslagen die ons in de goede richting kunnen sturen.

Met een snelle scan van het motorstuurapparaat wordt inderdaad een sporadische foutcode gedetecteerd: een rotatiefout van de krukassensor. Opnieuw verwijzend naar de technische informatie en elektrische bedradingsschema blijkt dat er twee inductieve krukassensoren geplaatst zijn nabij het vliegwiel.

Scania truck 004 diagnose tekst

Twee krukassensoren

Het gebruik van twee krukassensoren is ons niet helemaal duidelijk. Het enige dat we kunnen bedenken is dat deze sensoren helpen bij het bepalen van een referentie voor een nauwkeurige brandstofinspuiting van de voorste en achterste dieselinjectoren. Er is geen nokkenassensor aanwezig, dus iedere timing gebeurt met brandstof en behalve een raildruksensor is er niets om de injectie nauwkeurig te volgen.

Na verder onderzoek vermoeden we dat het probleem veroorzaakt wordt door één van de twee krukassensoren. Dit gaan we met de Pico-scoop controleren. Als er een permanente foutcode is geweest, moet er ook iets zijn gebeurd om de foutcode te activeren. We zetten ons onderzoek op dit punt voort.


 

 

Scania truck 005 diagnose tekst

Universele breakout leads

Dankzij onze universele breakout leads, een ontwikkeling ‘uit eigen huis’, kunnen we de verbinding behouden zonder de draadboom te storen. Door het vastleggen van de timing-solenoïdes hebben we een redelijk nauwkeurig triggerpunt voor elke cilinder. Daarnaast heeft het een vastzittende solenoïde, die de prestaties van onze motor wellicht beïnvloedt, zichtbaar gemaakt.

Nadat alles is aangesloten, wordt het tijd om te bekijken wat er gaande is en starten we de motor.

 

 

 


We sluiten de Pico-scoop aan. Kanaal A en B op de krukassensoren, kanaal C op de linker timingsolenoïd en D op de rechter timingsolenoïd. We krijgen het volgende oscilloscoopbeeld:

Scania truck 006 800x

We zien dat signaal A in vergelijking met kanaal B niet overeenkomt. Kanaal B geeft een normaal beeld van een goed werkende krukassensor weer. Dit is niet het geval voor kanaal A. Dat ziet eruit alsof het geen ontbrekende nok van de krukas heeft, maar twee kleinere nokken die een omgekeerd effect op de onderste helft van het signaal waarnemen.

In het onderstaande voorbeeld wordt een correct signaal weergegeven van de krukassensoren gemonteerd op deze truck, waarbij kanaal A de linker krukassensor en kanaal B de rechter krukassensor is.

Scania truck 007 800x

Om onze conclusie te bevestigen verwijderen we de afdekplaat die gemonteerd zit tussen de twee krukassensoren. Dit geeft ons nuttige informatie.

Scania truck 008 diagnose tekst

Schade krukaskrans

We zien behoorlijk wat schade op verschillende plekken aan de krukaskrans. We gaan verder onderzoeken om de ontbrekende stukjes te vinden. Waarom er zo’n eigenaardig patroon van de krukassensor te zien is wordt al snel duidelijk. Al dat extra metaal dat rond de behuizing zweeft, veroorzaakt problemen. Nadat we de krukassensor op kanaal A verwijderen, zien we waarom.

 

 

 

 

 

Scania truck 009 diagnose tekst

Waarschijnlijk is de oorzaak rondvliegende stukjes gebroken ringtandwiel, maar dit is een vermoeden en moeilijk te bewijzen. We hebben echter wel bewijs voor het feit dat de krukassensor aan vervanging toe is. Die wordt gemonteerd en dan is het tijd voor een nieuwe start. De klant hebben we geadviseerd de krans tijdig te vervangen om herhaling te voorkomen.

 

 

 

 

 

 

Eindcontrole

Nadat we met het Jaltest diagnosesysteem de aanwezige foutcodes hebben gewist en een nieuwe controle hebben uitgevoerd, volgt als eindcontrole een proefrit. Na nogmaals alle aanwezige onboard systemen te hebben uitgelezen, komen er geen foutcodes meer terug.

Scania truck 010 800x

Na reparatie en het vervangen van de krukassensor zien we een normaal scoopbeeld. De Scania heeft een normaal stationair toerental en is stabiel, er is geen overslag meer en de brandstoflucht en uitstoot van rook zijn verdwenen. Net als de pingelgeluiden. Kortom, de truck loopt weer zoals het hoort.

De wijze les

De wijze les uit deze ervaring? We moeten ons blijven verdiepen in technische informatie. Technologie is continue in ontwikkeling daarom moet je blijven ontwikkelen en leren. Beschikken over de juiste equipment en het volgen van trainingen is daarbij heel belangrijk. Je bent nooit te oud om nieuwe dingen te leren, ik leer elke dag weer iets nieuws in en van de praktijk.

Meer weten over PicoScope?

Wilt u meer weten over de oscilloscopen van Pico Technology? AA-Equipment adviseert u graag over het Pico assortiment.

Neem contact op

Jaltest aanwezig op Metstrade Show 2018 met innovaties Jaltest Marine

Jaltest aanwezig op Metstrade Show 2018 met innovaties Jaltest Marine

Jaltest is momenteel aanwezig op Metstrade Show 2018 (13-15 november) te RAI Amsterdam, 's werelds grootste vakbeurs voor marine.

LEES VERDER >

Voorbereid op de kou met onze accu- en ondersteuningsladers

Voorbereid op de kou met onze accu- en ondersteuningsladers

We kunnen er niet meer omheen, het wordt buiten kouder. Zijn u en uw bedrijf voorbereid op de kou? Onmisbaar in deze periode zijn accu- en ondersteuningsladers.

LEES VERDER >

Kennissessie Slimme Tachograaf

Kennissessie Slimme Tachograaf

De transportwereld blijft steeds verder ontwikkelen en dat geldt ook voor de tachograaf. Er gaat veel veranderen per 15 juni 2019 wanneer de slimme tachograaf, bij VDO is dat de DTCO 4.0, verplicht wordt.

LEES VERDER >

Nieuwe Jaltest Software 18.3

Nieuwe Jaltest Software 18.3

De nieuwe Jaltest Software 18.3 is nu beschikbaar!

LEES VERDER >

Exclusief importeur de Premier Diagnostics DPF Tester

Exclusief importeur de Premier Diagnostics DPF Tester

AA-Equipment is exclusief importeur van de DPF Tester van Premier Diagnostics.

LEES VERDER >

Training Pico oscilloscoop op 5 oktober 2018 door AutoNiveau

Training Pico oscilloscoop op 5 oktober 2018 door AutoNiveau

Op vrijdag 5 oktober organiseert AutoNiveau een nieuwe training voor het gebruik van de Pico oscilloscoop. Haal het maximale uit uw PicoScope door het volgen van de Pico oscilloscoop training.

LEES VERDER >

Nieuw: Launch rookmachines voor lekdetectie

Nieuw: Launch rookmachines voor lekdetectie

In de praktijk komt vaak voor dat bij het uitlezen van foutcodes naar electronica in het voertuig gewezen wordt, maar na onderzoek blijkt dat een lek de oorzaak is. 

LEES VERDER >

Uw VDO Partner voor Tachografen en Telematica

Uw VDO Partner voor Tachografen en Telematica

AA-Equipment is door VDO aangesteld als partner voor Tachografen en Telematica.

LEES VERDER >

Launch X-431 Euro Pro 4 getest door AMT

Launch X-431 Euro Pro 4 getest door AMT

Launch heeft onlangs een nieuw model diagnosesysteem ontwikkeld, de X-431 Euro Pro 4. De Launch X-431 Euro Pro 4, gebaseerd op het Android-systeem, is de nieuwe high-end intelligente oplossing voor voertuigdiagnose.

LEES VERDER >

De nieuwe professionele automotive kalibratie apparatuur

De nieuwe professionele automotive kalibratie apparatuur

X-431 ADAS is de allernieuwste automotive kalibratie apparatuur van Launch. Het kan ADAS (Advanced Driver Assistence Systems) uitgeruste voertuigen kalibreren, zoals camera's en radar systemen.

LEES VERDER >

Nieuw: Cojali onderdelen voor bedrijfswagens

Nieuw: Cojali onderdelen voor bedrijfswagens

Het Cojali Benelux magazijn van AA-Equipment is geopend! Vanaf nu kunt u ook bij ons terecht voor spare parts voor trucks, bussen en trailers.

LEES VERDER >

Nieuwe Jaltest Software 18.2

Nieuwe Jaltest Software 18.2

De nieuwe Jaltest Software 18.2 is nu beschikbaar!

LEES VERDER >

Fototerugblik op AMT Diagnose Boot Camp 2018

Fototerugblik op AMT Diagnose Boot Camp 2018

AMT Diagnose Boot Camp 2018 zit er weer op. Als diagnose specialist was AA-Equipment daar natuurlijk ook bij!

LEES VERDER >

MivarGroup verzorgt technische ondersteuning voor AA-Equipment

MivarGroup verzorgt technische ondersteuning voor AA-Equipment

AA-Equipment, leverancier van diagnose-apparatuur voor diverse types voertuigen, besteedt de ondersteuning voor het merk Jaltest uit aan MivarGroup.

LEES VERDER >

AA-Equipment is aanwezig op AMT Diagnose Boot Camp 2018

AA-Equipment is aanwezig op AMT Diagnose Boot Camp 2018

Op 22 en 23 juni is het weer zover: AMT Diagnose Boot Camp 2018. Dit is de zesde editie van dit unieke evenement voor autotechnici dat georganiseerd wordt door vakblad AMT.

LEES VERDER >

Remote Diagnostics, de oplossing voor uitlezen op afstand

Remote Diagnostics, de oplossing voor uitlezen op afstand

Nieuw bij AA-Equipment: Remote Diagnostics, de oplossing voor uitlezen op afstand.

LEES VERDER >

AA-Equipment in Cuba voor aflevering en training Jaltest

AA-Equipment in Cuba voor aflevering en training Jaltest

In Cuba wordt vanaf nu ook gebruik gemaakt de diagnosesystemen van Jaltest Diagnostics. Jaltest is het meest complete en merk- en systeemonafhankelijke diagnosesysteem op de markt.

LEES VERDER >

De nieuwe Autocom Volvo DoIP adapterkabel

De nieuwe Autocom Volvo DoIP adapterkabel

Voertuigen krijgen steeds meer elektronische rij-assistentiesystemen. De grote hoeveelheid data die door deze systemen wordt gegenereerd, kan niet meer via de traditionele CAN-bus getransporteerd worden.

LEES VERDER >

AA-Equipment is aanwezig op het Bulthuis Transport Event 2018

AA-Equipment is aanwezig op het Bulthuis Transport Event 2018

In mei 2018 organiseert Bulthuis haar eerste, eigen event voor de transportbranche en AA-Equipment is erbij!

LEES VERDER >

De oscilloscoop, een must voor het stellen van een correcte diagnose

De oscilloscoop, een must voor het stellen van een correcte diagnose

Diagnose stellen is niet alleen foutcode(s) uitlezen en wissen met een diagnosesysteem. Voor het stellen van een correcte diagnose bij voertuigen met een complexe storing is naast een diagnosesysteem een oscilloscoop een must.

LEES VERDER >

Samenwerking PicoScope trainingen

Samenwerking PicoScope trainingen

Goed nieuws! AA-Equipment gaat samenwerken met AutoNiveau voor PicoScope trainingen.

LEES VERDER >

Nieuwe Jaltest Software 18.1

Nieuwe Jaltest Software 18.1

De nieuwe Jaltest Software 18.1 is nu beschikbaar!

LEES VERDER >

Officieel distributeur Jaltest Diagnostics 2018

Officieel distributeur Jaltest Diagnostics 2018

Ook in 2018 is AA-Equipment officieel distributeur van Jaltest Diagnostics.

LEES VERDER >

De nieuwe Launch X-431 Euro Pro 4

De nieuwe Launch X-431 Euro Pro 4

Het nieuwste diagnosesysteem van Launch, de Launch X-431 Euro Pro 4, is nu beschikbaar!

LEES VERDER >

Onze januari folder is nu online

Onze januari folder is nu online

De januari folder van AA-Equipment is nu online.

LEES VERDER >

Dé specialist in levering en ondersteuning van diagnosesystemen en meer

Dé specialist in levering en ondersteuning van diagnosesystemen en meer

AA-Equipment is dé specialist in levering en ondersteuning van diverse merken diagnosesystemen voor auto's, trucks en speciale voertuigen. 

LEES VERDER >

Ook een automatische transmissie heeft onderhoud nodig

Ook een automatische transmissie heeft onderhoud nodig

Bij aankoop van een nieuwe auto kiezen kopers steeds vaker voor auto's met een automatische transmissie (AT). Het marktaandeel van automaten stijgt en dat is ook voor de werkplaats van belang.

LEES VERDER >

PicoScope Training | Meld u nu aan!

PicoScope Training | Meld u nu aan!

Diagnose stellen aan een voertuig kan niet zonder gebruik te maken van een oscilloscoop. Pico automotive oscilloscopen zijn de beste op dit gebied.

LEES VERDER >

Een geslaagde AMT Live '17

Een geslaagde AMT Live '17

Op 15 en 16 november was AA-Equipment aanwezig op AMT Live '17. AMT Live is hét kennisevenement voor ondernemers en autotechnici van autoservicebedrijven.

LEES VERDER >

Toyota Prius Hybride leermodel

Toyota Prius Hybride leermodel

In opdracht van een technische school uit België heeft AA-Equipment een Toyota Prius Hybride omgebouwd tot een uniek onderwijsproject waarmee op niveau les kan worden gegeven.

LEES VERDER >

AA-Equipment @ AMT Live '17 op 15 en 16 november 2017

AA-Equipment @ AMT Live '17 op 15 en 16 november 2017

Op woensdag 15 november en donderdag 16 november 2017 vindt AMT Live '17 plaats. AMT Live is hét kennisevenement voor ondernemers en autotechnici van autoservicebedrijven.

LEES VERDER >

De AA-Equipment webshop is nu online

De AA-Equipment webshop is nu online

Wij hebben goed nieuws! vanaf nu is onze webshop online!

LEES VERDER >

Het nieuwe model APK2 EOBD Reader

Het nieuwe model APK2 EOBD Reader

Het nieuwe model APK2Reader is nu leverbaar. Uitgebreid met diagnosesoftware voor airbags en ABS systemen.

LEES VERDER >

logo

AA-Equipment / 
Launch Tech Benelux BV

1e Tussendijk 17
5705 CG Helmond

Tel. 0492-525717

E: info@aa-equipment.nl