Elektronische handrem schakelt ADAS uit

Een Kia Niro Hybride uit 2019 is bij een schadebedrijf binnengekomen met een flinke schade aan de voorzijde. Bij het herstellen van de schade, is de Front Radar in de voorbumper vervangen. Dit radarsysteem maakt onderdeel uit van het ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) van het voertuig. Na het vervangen van de Front Radar, dient deze gecodeerd te worden zodat de radar weet welke opties nog meer in het voertuig zitten. Ook moet de radar gekalibreerd worden vanwege de fabrieksvoorschriften van Kia. Hierdoor kan het systemen functioneren zoals het is ontwikkeld.


Functie van de Front Radar

De Front Radar behoort tot het ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Dit radarsysteem communiceert met de SCC (Adaptive cruise control) en de AEB (Autonomous Emergency Braking), ook wel de noodrem genoemd. De Front Radar zendt signalen uit en ontvangt deze weer terug. Als er bijvoorbeeld plotseling een obstakel op de weg staat kan de radar inschatten hoe dichtbij dit obstakel is en bijvoorbeeld een signaal naar de ABS-module sturen om de rem in te schakelen (AEB). Ook kan het voertuig op deze manier veilige afstand houden van zijn voorganger (ACC).

kia-niro_1

Afbeelding 1: De Front Radar van de Kia Niro Hybride is vervangen.

Diagnosehulp

De technicus die bezig is met de reparatie, belt naar de CLEVER DiagnostiX ServiceDesk om te vragen of wij mee kunnen kijken bij de Kia Niro. De radar is door een andere partij is gecodeerd en daarna is de dynamische kalibratie uitgevoerd. De radarkalibratie is echter niet succesvol, aangezien het voertuig na de kalibratierit meteen in storing springt. Wat is er aan de hand? Allereerst vragen we om alle relevante voertuiggegevens. Om een eerste beeld te krijgen van de auto, maken we een uitleesscan van de Kia Niro. Dit doen we door het diagnoseapparaat van de klant op afstand over te nemen zodat we kunnen meekijken. De volgende foutcodes komen naar voren:


  • AEB: C136081 ESP Irreversible Error
  • ESC/AHB: C165208 CAN signal ERROR EPB
  • EPB: C241601 Motor short or Open L
  • FVC: C186286 Invalid Signal of SCC


Radarafstelling

Als eerste gaan we in de radarmodule zelf kijken. We vragen aan de technicus of de radar juist is afgesteld. Wat wil zeggen: staat de radar onder de juiste hoek ten opzichte van het wegdek, zowel verticaal als horizontaal.


Om de verticale hoek af te kunnen stellen, zit er een stelschroef op de radar. De ideale hoek voor dit voertuig is 0 graden. Dat wil zeggen dat de radar 90 graden ten opzichte van het wegdek dient te staan. De technicus legt uit dat hij de radar op 90 graden ten opzichte van het wegdek heeft gezet. Dit zou dus goed moeten zijn. Wat betreft de verticale hoek mag deze 1,5 graad afwijken, aldus de fabrieksvoorschriften (OE-data). Alles tussen 1.5 en -1.5 graden moet goed dus genoeg zijn voor een geslaagde kalibratie van de radar. Wat betreft de horizontale afwijking mag dit +0,8 graden tot -0,8 graden zijn.

kia-niro_5

Afbeelding 2: De stelschroef van de Front Radar.

De uitgelezen horizontale afwijking is ongeveer 0,2 graden en voldoet dus aan de eisen. Wat betreft de verticale afwijking zien we iets heel anders staan, namelijk 4,188 graden. Dit doet de CLEVER eXpert denken dat hier toch echt iets mis moet zijn.


De technicus haalt nog een keer aan of wij de radarcodering, die door een andere partij is uitgevoerd, willen controleren, omdat het lijkt dat hier een foutje in staat. Hij vertelt dat de codering ook door deze partij al een keer is gecontroleerd. De kans dat de codering niet goed is, achten we dus heel klein.


We vragen aan de technicus om de stelschroef van de radar een paar slagen te geven en daarna weer een kalibratie te doen. Na dit gedaan te hebben, blijkt de verticale hoek echter niet te zijn veranderd. Iets is er niet helemaal in de haak. De technicus geeft aan dat hij de radar wel degelijk van stand ziet veranderen wanneer de stelschroef wordt gedraaid. Echter veranderen de uitgelezen waarden niet na een nieuwe kalibratieprocedure.

kia-niro_2

Afbeelding 3: De waarde van verticale hoek wijkt te veel af.

Dieper in op de foutcodes

Na een paar pogingen, adviseren we om het voertuig even 15 minuten te laten rusten met de sleutel buiten de auto. Op deze manier gaan alle systemen in slaap en worden de systemen ‘gereset’. Vanuit het schadebedrijf komt het uitleesrapport nog een keer naar de CLEVER DiagnostiX ServiceDesk. Na enig overleg tussen collega’s op de ServiceDesk, wordt er wat opgemerkt.


Na het goed bestuderen van het uitleesrapport, zien we in het EPB-systeem (elektronische handrem) een fout staan wat wijst op een remklauw motor met een open circuit. De fout in het ESC- (Electronic Stability Control) / AHB-systeem (Automatic High Beam) lijkt te wijzen op een gevolg van de fout in de elektronische handrem. De fout in de Front Radar lijkt weer te wijzen op de fout in het ESC-systeem. En tot slot wijst de fout in de voorruitcamera op de fout in de Radar.

kia-niro_3

Afbeelding 4: Aanwezige foutcodes op het uitleesrapport.


Later is er weer contact tussen het schadebedrijf en onze ServiceDesk. Onze CLEVER eXpert vraagt om de handrem te bedienen. We nemen waar dat alleen de handrem aan de rechterzijde werkt. We adviseren de technicus om de motoren van de handrem en de signalen naar deze motoren door te meten. Dit is links en rechts gelijk, al lijkt het zo te zijn dat aan de linkerzijde de stekker niet helemaal vastzit. De technicus maakt de stekkers goed schoon en zet deze een stukje strakker, zodat deze weer goed contact maken. Hierna zijn alle fouten te wissen. Er wordt nog een succesvolle dynamische kalibratierit gemaakt, waarna de Front Radar weer juist is gekalibreerd. Storing opgelost! De Kia Niro is klaar om terug te gaan naar de eigenaar.

kia-niro_4

Afbeelding 5: De locatie van de Front Radar in de voorbumper van de Kia Niro Hybride.

Meer diagnoseartikelen

bmw-omslag

BMW i3 met mysterieus opstartprobleem

mazda-3-omslag

Dodehoekdetectiesysteem van Mazda 3 doet 'raar'

volvo-v40-omslag

Storingen in Volvo V40 Cross Country bij aanzetten radio