Probleem met koelvloeistof-temperatuursensor van DAF XF
Een DAF XF Euro 6 uit 2019 heeft in de PCI (motorregelmodule) een DTC P0217, welke betrekking heeft tot de koelvloeistoftemperatuursensor. De waarde is geldig, maar boven normale werkbereik. Wat veroorzaakt dit probleem?
Om het probleem verder te onderzoeken, maken we gebruik van de nieuwe technische informatiemodule Jaltest Info Plus. Deze module biedt een grote hoeveelheid aanvullende informatie voor reparatie en onderhoud van voertuigen, waaronder begeleide reparatieprocessen en elektrische schema's. Met deze software worden we meegenomen in een stappenplan dat op basis van ervaring en intelligente leermethoden voor de aanwezige DTC is geprogrammeerd.
Weerstandswaarden
In de eerste stap wordt gevraagd om de koelvloeistoftemperatuursensor te controleren (afbeelding 1). De software geeft aan welke mogelijkheden er zijn om deze sensor te kunnen meten en welke waarden gemeten dienen te worden. Deze waarden dienen gemeten te worden op de connector van de sensor. De weerstandswaarden waaraan de sensor moet voldoen worden weergegeven in een tabel (afbeelding 2).
Afbeelding 1: De DAF XF heeft een foutcode P0217: koelvloeistoftemperatuursensor, waarde geldig, maar boven normale werkbereik.
Afbeelding 2: De weerstandswaarden waaraan de koelvloeistoftemperatuursensor moet voldoen.
We klikken op “Toon meetwaarden” om de actuele waarde te zien zoals de ECU die weergeeft. De software vraagt ons of de uitkomst van deze controle juist is. Op basis van het antwoord, wordt naar de volgende logische stap in het menu gegaan. In het geval van de DAF zijn de waardes juist, we kiezen “JA” (afbeelding 3).
Ventilatorkoppeling
Wanneer de koelvloeistofsensor een juiste waarde afgeeft en dus zijn werk goed doet, moet er iets anders aan de hand zijn. Er wordt aangegeven dat de “Ventilatorkoppeling met elektronische regeling” gecontroleerd dient te worden. We worden naar de werkbeschrijving geleid, waarmee de software in de ECU de systeemcontrole test start om de ventilatorkoppeling regeling te controleren (afbeelding 4). Weer kunnen we aangeven of de uitkomst wel of niet correct is. We kiezen “JA” en het programma gaat verder gaan naar de volgende logische systeemtest.
Afbeelding 3: Door op 'Toon meetwaarden' te klikken, wordt de actuele waarde weergegeven.
Afbeelding 4: Stap 2 is een systeemcontrole van de ventilatorkoppeling.
Koelvloeistofpomp
We gaan automatisch door naar de systeemtest van de koelvloeistofpomp (afbeelding 5). In deze test wordt de slip van de variabele koppeling getest. Het resultaat geeft aan dat de uitkomst van de controle niet juist is, we antwoorden met “NEE”.
In de volgende stap wordt gevraagd om de weerstand van de variabele koppeling van de koelvloeistofpomp te meten (afbeelding 6). Ook hier verschijnen alle benodigde meetwaarden op het scherm, alsmede de connector met aansluitingen. Er wordt ook altijd een link getoond waarmee je direct het juiste component in het elektrische schema kan zien. De weerstandswaarde van de DAF is te hoog en we antwoorden met “NEE”.
Het programma geeft aan dat de variabele koppeling of de complete koelvloeistofpomp (indien de variabele koppeling niet los te vervangen is) vervangen dient te worden. Na vervanging, wordt - als test - nogmaals de laatste stap van de systeemtest koelvloeistofkoppeling doorlopen. Deze is goed, de DTC wordt gewist en er wordt aangeraden een proefrit te maken met motor op bedrijfstemperatuur. Probleem gevonden én opgelost!
Afbeelding 5: De systeemcontrole van de waterpomp is niet juist.
Afbeelding 6: Weergave van de aansluitingen van de variabele koppeling waterpomp.