Volkswagen Tiguan met cilinderoverslag
Een Volkswagen Tiguan (2008) start niet meer en het motorstoringslampje brandt. In de werkplaats wordt het voertuig uitgelezen. De aanwezige foutcode P03010 wijst op een cilinderoverslag op de 1e cilinder. De technicus heeft nieuwe injectoren geplaatst, aangezien er een injector open bleef staan. Doordat er veel brandstof bij de olie zat, is ook de olie en het oliefilter vervangen. Vervolgens heeft de eigenaar 1.500 km probleemloos kunnen rijden, waarna het motorstoringslampje weer is gaan branden en na een tijdje zelfs ging knipperen. Weer een cilinderoverslag met een cilinderuitschakeling tot gevolg. Het voertuig wordt opnieuw uitgelezen. Nu zijn de volgende foutcodes aanwezig: P0300: Willekeurige cilinderoverslag, P03002: Cilinderoverslag Cilinder 2 en P03003: Cilinderoverslag Cilinder 3.
Sporadische storing
Het vervelende van de storing is dat de storing alleen af en toe terugkomt. Zo kunnen er soms tientallen kilometers probleemloos worden gereden, waarna de motor plotseling weer op 3 cilinders loopt. Na goed uitvragen van de klant, lijkt het erop dat de cilinderoverslag plaatsvindt bij een laag toerental, bijvoorbeeld als de eigenaar een stuk heeft gereden en wil gaan parkeren.
In overleg met de klant zijn de bougies en bobines vervangen. Deze zaten toch aan het einde van het vervangingsinterval en deze zouden wel eens extra slijtage kunnen hebben gehad van de vorige storing (denk hierbij aan de hoeveelheid benzine die zeker één van de bougies te verduren heeft gehad). Ook dit type bobine gaat veelal kapot. Verschillende direct ingespoten benzinemotoren van het VAG concern hebben last van verkoling, waardoor de kleppen steeds verder vervuild raken. Dit komt doordat de carteroliedampen langs deze kleppen af gaat en zich hieraan vasthecht. Echter hebben ook deze reparaties helaas niet alle problemen verholpen en zit er nog steeds een willekeurige cilinderoverslag P0300-foutcode in het voertuig.
De technicus loopt vast met de storing en besluit contact op te nemen met zijn servicedesk voor voertuigsupport. Telefonisch legt hij aan Mark, diagnosespecialist van CLEVER DiagnostiX, het probleem uit en welke werkzaamheden reeds zijn uitgevoerd. Mark levert diverse Technical Service Bulletins (TSB) meldingen aan om vervolgens door de werkplaats te laten controleren.
Remote diagnose
Om een goed beeld te krijgen van het voertuig, vraagt Mark aan de technicus om de remote-interface (Launch SmartLink) aan de sluiten op het voertuig (afbeelding 1). Hierdoor kan op de servicedesk verbinding worden gemaakt met het voertuig en deze kan worden uitgelezen met OEM diagnosesoftware. Met de originele VAG diagnosetool, ODIS, wordt op afstand een voertuigscan gemaakt. Er komen 4 foutcodes in de motor naar boven (afbeelding 2):
· P0300 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected (static)
· P0303 Cylinder 3 Misfire Detected (static)
· P0302 Cylinder 2 Misfire Detected (static)
· P130A Hide cylinder (intermittent)
Afbeelding 1: De remote-interface verbonden met het voertuig, zodat het voertuig over het internet kan worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).
Afbeelding 2: De Volkswagen Tiguan wordt middels een remote-verbinding uitgelezen met de ODIS (originele diagnosetool van VAG).
ODIS diagnosetool
De ODIS diagnosetool werkt met een testplan en deze wordt dan ook opgesteld. Diverse tests kunnen worden overgeslagen, omdat deze door de werkplaats zelf al zijn uitgevoerd. Denk aan bobines wisselen/vervangen, compressietest uitvoeren enz. Via een diagnosefunctie wordt de cilinderoverslag per cilinder opgeteld door de tester om te kijken hoe vaak dit voorkomt tijdens een flinke proefrit. Na zeker 25 km te hebben gereden, heeft de motorcomputer 0 cilinderoverslagen waargenomen.
Om de fout nogmaals ‘uit te lokken’, adviseert Mark om met het voertuig steeds een stukje naar voren en weer terug te rijden. Ook staat het voertuig een tijd stationair te draaien en wordt het gas een paar keer flink ingetrapt. Niks kan ervoor zorgen dat het voertuig nu in storing schiet en er een cilinderoverslag plaatsvindt. Mark adviseert de klant om een rookmachine aan te sluiten. Hiermee kan worden uitgesloten of ergens een luchtlekkage zit. Wanneer een motor valse lucht krijgt, kan namelijk een cilinderoverslag ontstaan op willekeurige cilinders. Uit de rooktest blijkt al snel dat de carterventilatieklep een vacuümlek heeft. Hier zit een membraam in wat wel eens kapot kan gaan en ervoor zorgt dat de motor valse lucht krijgt.
Lekkage
Na het demonteren van de carterventilatieklep wordt het membraam blootgesteld en wordt er gekeken waar het membraam kapot is (afbeelding 3). Er zit een tweetal scheurtjes in het membraam, waardoor de rook van de rookmachine kon ontsnappen. Door deze scheurtjes krijgt de motor valse lucht en ontstonden er cilinderoverslagen.
Conclusie, de werkplaats werd in eerste instantie al op het verkeerde been gezet, aangezien er een 1.500 km terug een injector kapot was en later de carterventilatieklep kapot is gegaan. Gelukkig is, met hulp op afstand, ook dit probleem weer opgelost.
Afbeelding 3: De rooktest laat zien dat de carterventilatieklep een vacuümlek heeft. Er blijkt een tweetal scheurtjes in het membraam te zitten, wat valse lucht in de motor veroorzaakt.