AMT Kennistest: Jarno Jager wint PicoScope

Hoera! Jarno Jager, eigenaar van Jager Automotive, wint de 2e plek van de AMT kennistest 2024. Om dit te vieren bracht AA-Equipment Support een bezoek aan zijn bedrijf, Jager Automotive, om Jarno persoonlijk te feliciteren en hem de welverdiende prijs te overhandigen: de PicoScope 4225A 2-kanaals starterskit met stroomtang.


Met de PicoScope kan hij nauwkeurige metingen uitvoeren, meerdere signalen tegelijk analyseren en uiteindelijk complexe problemen oplossen. Deze tool is volgens Jarno een onmisbare aanvulling in zijn moderne werkplaats, waarmee hij de kwaliteit, snelheid van zijn diagnoses maar ook zijn kennis, naar een hoger niveau tilt.

De AMT Kennistest

Om enthousiaste autotechnici uit te dagen organiseerde AMT dit jaar de AMT Kennistest. Enkele weken konden technici meedoen aan de test met uitdagende vragen. Weet je de meeste vragen goed en het snelst te beantwoord, dan maakte je kans op mooie prijzen. Als partner van de Kennistest, verzorgde AA-Equipment Support verschillende vragen en een van de prijzen. Hierdoor maakte de deelnemers kans op een oscilloscoop van PicoScope. Deelnemer Jarno hoefde geen moment na te denken hij pakte zijn laptop er gauw bij om de vragen te beantwoorden. Dankzij zijn snelle handelen en natuurlijk het juist beantwoorden van de vragen, heeft hij deze mooie prijs weten te bemachtigen.


Scoopdiagnose

Een oscilloscoop, ook wel scoop, helpt technici bij het diagnosticeren van elektrische en elektronische problemen in voertuigen door elektrische signalen, zoals spanningen en stromen, visueel te analyseren door deze als golfvormen weer te geven. Dit is bijzonder handig voor het controleren van de werking van sensoren, actuatoren, ontstekingssystemen, injectoren, CAN-bus netwerken, en andere elektronische componenten die in moderne voertuigen worden gebruikt.


Een goede scoop is tegenwoordig onmisbaar

Jarno vertelt tijdens de prijsuitreiking dat een goede scoop in een moderne werkplaats onmisbaar is. Het diagnosticeren van een auto gaat tegenwoordig heel anders dan vroeger, gezien moderne voertuigen vol zitten met geavanceerde technologieën. Om de data van deze technologieën uit te kunnen lezen, had Jarno al een twaalf jaar oude scoop liggen, die was dus wel aan vervanging toe.

202408_jarno-en-ronnie-prijsuitreiking-picoscope-min
202408_jarno-en-ronnie-prijsuitreiking-picoscope_waves-min-1

Oude scoop vs. nieuwe scoop

Zijn nieuwe PicoScope biedt Jarno de mogelijkheid om met meerdere kanalen tegelijk te meten, wat zijn diagnoseprocessen aanzienlijk versnelt en verfijnt. Jarno vertelt enthousiast: "Nu kunnen we mooi focussen op hetzelfde merk, waarvoor veel bijbehorende accessoires beschikbaar zijn. Daarbij wordt de PicoScope internationaal gebruikt, waardoor we toegang hebben tot veel meer informatie”.

In de PicoScope Waveform Library kunnen PicoScope gebruikers wereldwijd toegang krijgen tot een uitgebreide database van opgeslagen golfvormen en deze vergelijken met hun eigen metingen. Dit helpt bij het identificeren van normale en afwijkende signalen door vergelijkingen te maken met referentiegolfvormen die zijn vastgelegd door andere gebruikers of door PicoScope zelf.


Werken met de scoop

Jarno zet de scoop in zijn werkplaats voor verschillende werkzaamheden in: “Voorheen hebben wij veel tijd bespaart door een scoop in te zetten voor het identificeren van motorfoutcodes middels de distributiemeting. In deze meting kunnen wij goed zien of de timing van de motoronderdelen, zoals de krukas en de nokkenas, nauwkeurig op elkaar is afgestemd”. Dit houdt in dat de kleppen en zuigers precies op het juiste moment bewegen. Wanneer dit niet het geval is, zal de meting een timingfout laten zien, dan weet je veel gerichter waar en hoe je verder moeten zoeken.

Meten is weten, gokken is dokken

Jarno vertelt dat een goede diagnose een kwestie van serieus meten is. "Als je alleen met een spanningsmeter werkt, gaat het fout.’’ Hij legt uit dat het correct en efficiënt identificeren van problemen veel onnodige vervangingen van onderdelen voorkomt, iets wat nog te vaak voorkomt in garages.


Hij neemt de tijd voor zijn metingen, vaak buiten openingstijden om niet gestoord te worden. Deze investering in tijd betaalt zich dubbel en dwars terug door de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van de diagnoses, wat uiteindelijk zorgt voor snellere, efficiëntere en uiteindelijk goedkopere reparaties.


Installatie van de scoop door Ronnie van Gellecom

Na het uitpakken van de prijs is Ronnie van Gellecom van AA-Equipment Support aan de slag gegaan met de installatie van de PicoScope-software op Jarno’s computer. Ze lopen samen de software door zonder dat de PicoScope is aangesloten. Dit betekent dat de software nog geen signalen ontvangt. Eerst even kennismaken met de interface vindt Ronnie. Jarno is al meteen enthousiast over de gebruiksvriendelijke look van het programma, hij vertelt: ‘’De interface ziet er al meteen veel overzichtelijker en logischer uit ten opzichte van de software van mijn oude scoop’’.


Ronnie laat in het platform zien waar de A- en B-signalen - welke gemeten worden door de verschillende kanalen van de scoop - gemeten en opgeslagen kunnen worden in het programma. Hij doorloopt samen met Jarno de gehele interface met alle tools en opties. Na de kennismaking met de software geeft Ronnie nog een demonstratie van de aansluiting van de verschillende kanalen door de testkabels aan te sluiten op het voertuig. Het meten kan beginnen!

202408_jarno-en-ronnie-prijsuitreiking-picoscope_installatie-min-1

Meer weten over PicoScope?

Lees meer over het product of vraag advies aan onze specialisten.

Meer nieuws

jaltest-diagnose-software-banner

Nieuwe Jaltest Diagnostics 24.4 update is klaar voor gebruik

vdo-tachograaf-inbouwen-nieuws

Voorbereid op de verplichte retrofit: inbouwen en kalibreren van de smart tachograaf 2

omslag-obfcm-launch-ervaring

Vanaf 1 januari 2025 ook bij benzine voertuigen OBFCM uitlezen tijdens APK2