Training: Storingen snel én goed oplossen met het Jaltest diagnosesysteem
Onlangs mochten wij weer een aantal technici die werken met het Jaltest diagnosesysteem verwelkomen op onze Jaltest Toepassingstraining. Van het instellen en configureren van diverse systemen in voertuigen, tot AdBlue diagnose voor Euro 6 door de tests in de software te gebruiken, vervangen van ECAS ECU en meer.
Efficiënt werken met diagnoseapparatuur
Voertuigtechniek van moderne bedrijfswagens wordt steeds complexer en daarmee ook het oplossen van storingen. Dit vraagt om geavanceerde diagnoseapparatuur. Dankzij zo’n slim hulpmiddel, kan het voertuig jou ‘vertellen’ dat er iets aan de hand is. Echter, vertelt het dan ook de juiste oorzaak? Het stellen van de juíste diagnose blijft toch nog steeds de verantwoordelijkheid van de technisch specialist! Maar dan moet je wel weten hoe je bepaalde waardevolle systeeminformatie achterhaalt en begrijpen wat het voertuig jou hiermee probeert te vertellen. Alleen dan kun je problemen snel én goed oplossen. Een systeem dat zich uitstekend leent voor diagnosewerkzaamheden bij zware bedrijfswagens, is de Jaltest Link. Hoe zorg je ervoor dat je zo’n systeem, dat beschikt over tal van functies en mogelijkheden, efficiënt inzet? Onze toepassingstraining van helpt technici hierbij.
Uitbreiden en verdiepen van kennis
Om efficiënt te kunnen werken, is het van belang dat de kennis omtrent het werken met de apparatuur breed aanwezig is binnen de werkplaats. Alleen dan kunnen zoveel mogelijk handelingen efficiënt en zelf worden verricht. Om de kennis van Jaltest-gebruikers te verdiepen én collega’s op niveau te brengen, organiseerde wij onlangs een Jaltest Toepassingstraining. Deze training werd ontwikkeld en gegeven door Erik Gubbels, CLEVER DiagnostiX eXpert van AA-Equipment Support, en biedt een brede basis ten aanzien van het gebruik van de Jaltest.
Hands-on aan de slag met de Jaltest
Een goed begin is het halve werk, en daarom startte Erik de training bij de basis. Hoe activeer en update je de software? Hoe breng je de communicatie tussen de Jaltest en het voertuig tot stand? En wat zijn de nieuwe features in de diagnosesoftware? Om vervolgens aan de slag te gaan met het échte werk; werken met de software en gebruik hiervan bij voertuigen.
De deelnemers gingen bij een Renault Premium DXi Euro 5 aan de slag met o.a. het controleren van de drukopbouw van het EAS-systeem, uitvoeren van een EBS-druktest voor het controleren van juiste werking van de vooras-modulator en het controleren van het remblokslijtage percentage.
Bij een DAF Euro 6 werden keuzemogelijkheden met betrekking tot de BBM (Body Builder Module) doorgelopen. Hierin kunnen allerlei aanpassingen gedaan worden op het gebied van PTO (power take-off), zoals in-/uitschakelvoorwaarden van toerentallen, voet- en handrem, snelheid en stilstaand (stationair). Ook werd onderzocht hoe je NOx-waarden van het uitlaatsysteem kunt controleren en hoe je een AdBlue-hoeveelheidsmeting uitvoert om te controleren of de doseermodule juist werkt.
Een DAF XF 105 Euro 5 stond model voor opdrachten betreffende; onderhoudsbeurt programmeren, kopiëren van EBS ECU gegevens naar de Jaltest en terug kopiëren naar de nieuwe EBS ECU en componenten zoals verlichting en ruitenwissers aansturen en controleren op juiste werking.
“Eén van onze leukste bezigheden is het delen van kennis middels onze ServiceDesk en trainingen”, aldus Erik. “Het is altijd weer fantastisch als onze bijdrage gewaardeerd wordt. De deelnemers van deze training waardeerden de training gemiddeld met een 7,9. Hier zijn we super blij mee! Daarnaast zijn we heel dankbaar voor de input van onze deelnemers, waarmee we de training weer kunnen aanpassen voor de volgende keer.”