Mobility Package
Gedoogbeleid voor slimme tachografen tot eind februari
Vanaf 1 januari 2025 geldt de verplichting voor voertuigen met een analoge of digitale niet-slimme tachograaf en in andere lidstaten dan hun registratie-land opereren, om een slimme tachograaf versie 2 te hebben.
De Road Transport Committee heeft formeel een “educational learning period” geadviseerd aan alle lidstaten over de retrofitdeadline van analoge/digitale non-smart tachografen met een nieuwe slimme G2V2 tachograaf. Dit betekent dat in Nederland tot eind februari er een gedoogbeleid gevoerd word, om ruimte te bieden voor bewustwording zonder sancties. Dit biedt transporteurs extra tijd om de retrofit te realiseren zonder boetes.
Ook Nederland zal zich hieraan houden, ook al zijn de problemen omtrent deze retrofit in Nederland als minimaal bevonden. Maar gezien de nood aan een geharmoniseerde aanpak in Europa, zal Nederland een nieuwe tolerantieperiode aanhouden. De betreffende handhavingsinstanties zijn hierover gecontacteerd. De Tweede Kamer zal in januari hierover ook geïnformeerd worden, maar de tolerantieperiode is vanaf 1 januari 2025 ingaan.
Er is dus geen uitstel, maar wel een gedoogbeleid tot 28 februari 2025.
Sinds 21 augustus 2023 is de smart tachograaf type 2 verplicht in alle nieuw geregistreerde bedrijfswagens zwaarder dan 3,5 ton. Stapsgewijs moeten ook alle bestaande bedrijfswagens van een retrofit smart tachograaf voorzien worden. Voor bedrijfswagen met een 1e generatie slimme tachograaf, geldt dat deze voor 20 augustus 2025 moet worden omgebouwd. Per juli 2026 is de tachograaf ook verplicht voor lichte bedrijfswagens van 2,5 tot 3,5 ton bij grensoverschrijdend transport.

Onze tachografen van VDO
Als gecertificeerd partner van VDO kunnen wij verzekeren dat onze DTCO 4.1 tachografen geschikt zijn als slimme tachograaf versie 2. Dit zijn onze kant-en-klare Mobility Package Kits, waar de benodigde accessoires meegeleverd worden. De tachografen zijn echter ook los verkrijgbaar.

VDO DTCO 4.1 Mobility Package Kit – V1
ADR Z2, met CAN-R

VDO DTCO 4.1 Mobility Package Kit – V2
ADR Z2, zonder CAN-R

VDO DTCO 4.1 Mobility Package Kit – V3
ADR Z1, met CAN-R