Op tijd klaar voor de Mobility Package: wat staat je te wachten?

Als onderdeel van de Mobility Package is een nieuwe reeks regels voor de wegvervoersector in de hele EU van toepassing geworden. Een belangrijk onderdeel daarbij is het cabotagevervoer inzichtelijk te maken. Daarom is een nieuw type tachograaf noodzakelijk die onder meer de grensovergangen registreert. Stapsgewijs wordt deze 2e generatie slimme tachograaf verplicht voor internationaal vervoer voor alle voertuigen vanaf 2,5 ton.


Dus ook de voertuigen tussen de 2,5 en 3,5 ton die tot op heden nog niet tachograafplichtig zijn. Ben je een transporteur en heb je vrachtauto’s met tachografen, of ben je een Tachograaf Service Punt (TSP) die tachografen inbouwt, serviced en ijkt? Deze grote veranderingen hebben impact op jouw wagenpark of werkzaamheden in de werkplaats. Dat betekent dus anticiperen.


Invoering nieuwe tachograaf generatie 2, versie 2 (GEN2v2)

Zoals inmiddels wellicht bekend, dienen vanaf 21 augustus 2023 alle nieuw te registreren tachograafplichtige voertuigen ≥ 3,5 ton, te worden uitgerust met een 2e generatie slimme tachograaf. Voor VDO is dit de DTCO 4.1. Met deze tachograaf kunnen alle grensovergangen incl. laad- en losmomenten vastgelegd worden, zodat ook cabotage-activiteiten gecontroleerd kunnen worden. Naast inbouw van deze tachografen in nieuwe voertuigen – dat overwegend door de voertuigfabrikant zelf wordt uitgevoerd - moeten voertuigen, met bestaande ‘oude’ tachografen ook omgebouwd worden. Met name hier liggen er kansen, maar zeker ook uitdagingen, voor TSP’s. Deze retrofit geldt uitsluitend voor voertuigen die grensoverschrijdend transport verrichten. Nog even de belangrijke datums op een rij:


  • Vóór eind 2024 moeten alle voertuigen ≥ 3,5 ton, die nog een analoge of een digitale tachograaf hebben, de tachograaf laten vervangen voor een 2e generatie slimme tachograaf.
  • Per 31 augustus 2025 moeten alle voertuigen, die voorzien zijn van een slimme versie 1 tachograaf (ingebouwd in voertuigen met een kentekendatum tussen 15 juni 2019 en 21 augustus 2023) voorzien zijn van de 2e generatie slimme tachograaf.
  • Per 1 juli 2026 moeten alle voertuigen ≥ 2,5 ton, welke internationaal beroepsgoederen- of personenvervoer verrichten, voorzien zijn van deze nieuwe tachograaf.


Voor wagenparken is het, vanwege de enorme drukte van de werkplaatsen én krapte t.a.v. de beschikbaarheid van deze nieuwe generatie slimme tachografen, raadzaam om tijdig voorbereidingen te treffen voor het (laten) ombouwen van deze tachografen.

vdo-tachograaf-dtco_4-0_eu_01

De VDO Mobility Package-tachograaf: DTCO 4.1.

Begin op tijd

Dit geldt ook voor TSP’s. De invoering van de Mobility Package brengt veel nieuw werk voor de toch al drukbezette werkplaatsen. Maar zeker ook uitdagingen. Zelfs bij nieuw bestelde voertuigen moeten de TSP’s inmiddels al de nieuwe slimme tachograaf inbouwen omdat zelfs de voertuigfabrikant soms niet op tijd beschikt over voldoende tachografen. Het project dient vóór eind 2024 geregeld te zijn. Voor de TSP’s is het van belang dat ze contact opnemen met hun klanten en alvast gaan inplannen. Dit voorkomt straks een hoop paniek en ontevreden klanten die eveneens met de rug tegen de muur staan en zeker zullen gaan shoppen, indien hun huidige TSP ze niet op tijd vooruit kan helpen.


Nieuwe kansen

Voor dealer- of universele bedrijven die lichte bedrijfswagens leveren, en nog geen TSP zijn, biedt het Mobility Package project interessante kansen. Omdat het om aanzienlijke aantallen gaat, kan het interessant zijn om nieuwe business aan te trekken en de klant meer te binden. Afhankelijk van de wensen van de klant, levert het inbouwen van een tachograaf al snel ca. € 2.100,- op aan omzet. Daarnaast dient de tachograaf 2-jaarlijks geijkt te worden. Dit valt ideaal te combineren met de APK-momenten. Een nieuwe inkomstenbron bij de teruglopende service-intervallen, afnemende vervangingsonderdelen en olie omzet, waarbij de investering al snel terugverdiend wordt.


Tachografen inbouwen en ijken

Het proces voor inbouwen en ijken in een werkplaats moet snel en efficiënt verlopen, zodat de voertuigen van klanten niet te lang stil staan. Zorg voor de juiste apparatuur en voldoende voorraad van alle benodigdheden voor ijkingen. Doordat het aantal tachograafplichtige voertuigen toeneemt, moeten meer tachografen geijkt worden. Hiermee komt een grote markt beschikbaar. Voor het ijken van tachografen heb je speciale werkplaatsapparatuur nodig. De handzame VDO WorkshopTab begeleidt de technicus, door middel van de kalibratiewizard, stap voor stap door het hele ijkproces. Met de Retrofit Wizard helpt de WorkshopTab om de verplichte retrofit stap voor stap op de juiste wijze uit te voeren. Voor de benodigde kennis zijn er diverse trainingen beschikbaar.

vdo_workshoptab_mobility-package

Maak ijken eenvoudiger, sneller en foutloos met de VDO WorkshopTab2.

Zorgeloos aan de slag met de Mobility Package

Als partner van VDO levert AA-Equipment Support naast de VDO tachografen, ook alle andere apparatuur en software die je nodig hebt bij het ijken van de tachograaf. Of je nu transporteur bent met eigen vrachtwagens of een (aspirant) TSP. Wil je ook tachografen gaan inbouwen en ijken? Wij begeleiden je graag bij het gehele proces van eerste inventarisatie van wat jouw werkplaats en technici in de basis nodig hebben om efficiënt, vertrouwd en met plezier te kunnen werken t/m implementatie en volledige ondersteuning door onze CLEVER vakspecialisten.


Meer weten? Neem contact op voor meer informatie.