Uitlijnen en kalibreren horen bij elkaar
Auto's met geavanceerde rijhulpsystemen komen steeds vaker voor onderhoud en/of reparatie in de werkplaats. Bij Möller Autoschade realiseren ze zich dat ze aan het begin staan van een nieuw specialisme voor werkplaatsen.
“Vijf jaar geleden vonden we een kastje achter een bumper. Dat bleek een radar te zijn. Wij waren onbewust onbekwaam. Nu zijn we bewust bekwaam. Wist jij trouwens dat er dertig rijhulpsystemen in een auto zitten?” Jeroen Noyen, groepsmanager van de schadeherstelbedrijven van Möller Autoschade, komt met steeds meer rijhulpsystemen in aanraking: van rijstrookassistent tot nachtvisie, van dode hoek detectie tot parkeerassistentie. ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) is een nieuw specialisme geworden. Jeroen Noyen: “Dat is een belangrijke motivatie om die kennis zelf op te bouwen.”
Nieuw specialisme
Na onder andere uitlijnwerkzaamheden, het vervangen van de voorruit of de stuurhoeksensor is het nodig om de camera- en radarsystemen te kalibreren. Alleen dan biedt zo’n systeem de veiligheid en/of het comfort die het de bestuurder moet bieden. Bij Möller Autoschade zien ze twee voordelen om daar zelf mee aan de slag te gaan. Jeroen Noyen: “Als een radar tijdens de garantieperiode niet kapotgaat, dan komen dealers er nauwelijks mee in aanraking. Bij schade komt men bij ons terecht, niet bij de dealers, dus wij krijgen vaker met kalibreren te maken dan de dealers. De tweede reden is dat wij niet afhankelijk willen zijn van partijen waarvan wij niet zeker weten of die de benodigde kennis in huis hebben.”
Gezien de nieuwe regelgeving over de verplichting van ADAS, wordt ADAS-kalibratie een taak die steeds vaker uitgevoerd moet worden.
Combinatie: uitlijnen én kalibreren
Bij Möller Autoschade lijnen ze de auto’s zelf uit, maar ze besteden het ook wel eens uit. Bij het kiezen van kalibratie-apparatuur voor rijhulpsystemen was het Jeroen Noyen echter al snel duidelijk dat uitlijnen en kalibreren bij elkaar horen. Investeringen in de ene techniek kun je het best bekijken in combinatie met de investeringen in de andere techniek. Jeroen Noyen: “Wie met rijhulpsystemen gaat kalibreren komt ergens een zin tegen: ‘de wieluitlijning moet goed zijn’. Dat is een kort zinnetje, maar wel eentje met grote gevolgen. Uitlijnen en kalibreren horen bij elkaar.” Jeroen Noyen besliste in 2020 over de aanschaf van kalibratieapparatuur voor rijhulpsystemen. “Ik raakte met AA-Equipment Support in gesprek; hun manier van denken sprak mij aan.”
Heel goede keuze
Möller Autoschade heeft apparatuur van Launch gekocht. Jeroen Noyen: “Dat is een hele goede keuze geweest. Ik heb voor AA-Equipment gekozen, omdat ze vooruit willen. Bovendien werkten wij al met een Solera Vehicle Health Check.” Diezelfde Solera VHC gebruikt Möller Autoschade nu in combinatie met de Launch X-861 3D uitlijner, de Launch X-431 ADAS Pro voor kalibratie en de Launch SmartLink, een interface voor diagnose op afstand. “Ook dat is een goede keus, want als de auto voor het ballenbord staat en wij kunnen om welke reden dan ook zelf niet kalibreren of we moeten het component laten coderen, dan kan het CLEVER Diagnostix supportteam van AA-Equipment dat op afstand doen.” Het CLEVER Diagnostix supportteam geeft ook trainingen. “De ADAS-training hebben wij ook gevolgd.”
Cultuurverandering door kalibreren
Het resultaat van de investeringen is dat Möller Autoschade zelf kalibreert en vaker uitlijnt. Jeroen Noyen: “Daar leren we ook weer van. De jongens vinden het leuk en dat bracht een cultuurverandering in het bedrijf, want het motiveert om met nieuwe techniek te werken.”
Zorg dat je wieluitlijning goed is voordat je een ADAS-kalibratie uitvoert.
Meer informatie
Wil je meer informatie over onze oplossingen? Vraag advies aan onze productspecialisten.