banner-deeltjesteller

Deeltjesteller voor uitvoeren van APK-deeltjestest

Per 1 januari 2023 wordt de Algemene Periodieke Keuring (APK) voor voertuigen met moderne dieselmotoren (Euro 5 en 6) uitgebreid met een verplichte controle op de aanwezigheid en werking van het roetfilter. Wil je Euro 5 en Euro 6 dieselvoertuigen blijven keuren? Dan heb je vanaf 1 januari 2023 een gecertificeerde deeltjesteller nodig voor het uitvoeren van een emissiemeting tijdens de APK van personenauto’s, bestelwagens, trucks en bussen met dieselmotor en af-fabriek roetfilter. Voorzie jouw werkplaats daarom tijdig van deze nieuwe meetapparatuur. 


Wat betekent de komst van de APK-deeltjestest voor jouw werkplaats? Wat komt hierbij kijken? En welke kansen biedt dit voor de werkplaats?


Met de gecertificeerde Continental deeltjesteller, ben je tijdig en goed voorbereid op deze nieuwe APK-eis. Zo kun jij jouw klant de juiste service blijven bieden.


Een nieuwe emissiemeting: de APK-deeltjestest

Deze nieuwe APK-eis gaat in vanwege het Schone Lucht Akkoord van de Rijksoverheid, wat als doel heeft om de luchtkwaliteit in Nederland permanent te verbeteren. Een van de belangrijkste verkeersmaatregelen uit het Schone Lucht Akkoord is het controleren van roetfilters tijdens de APK. Dieselvoertuigen zijn uitgerust met een roetfilter die ervoor zorgt dat de schadelijke deeltjes in uitlaatgassen gefilterd worden. Functioneert het roetfilter niet goed, dan komt er teveel van deze schadelijke fijnstof in de lucht terecht. In de APK-deeltjestest wordt met behulp van een deeltjesteller gemeten of een roetfilter nog voldoende filtert en dus nog veilig is. Een goed functionerend roetfilter zorgt voor een minimale uitstoot en belasting van het milieu.


Meer informatie over de deeltjestest en het boek 'Roet in beeld' is te vinden op www.deeltjestest.nl.

continental-deeltjesteller

De Continental deeltjesteller

Met de Continental DX280 DC Advanced voer je de fijnstofmeting snel en efficiënt uit. Deeltjes worden geteld door ze elektrisch te laden, deze techniek heet 'Diffusion Charging' (DC). Continental ontwikkelde een geavanceerde DC-techniek, die ervoor zorgt dat de meetresultaten uiterst nauwkeurig en betrouwbaar zijn en niet snel vervuild raakt bij intensief gebruik. De feitelijke meting, inclusief opwarmen, is al binnen slechts ca. 30 seconden voltooid.


Het apparaat is goedgekeurd door het Nederlands Meet Instituut (NMi) en voldoet aan de technische specificaties van de Nederlandse APK-regelgeving. Tevens is het voorbereid op toekomstige aanscherpingen voor bijv. benzinemotoren.

De voordelen van de Continental DC-deeltjesteller:

  • Snelle en betrouwbare meettechniek middels elektrisch laden van roetdeeltjes (ionisatie).
  • Goedgekeurd door het NMi met goedkeuringsnummer T8987.
  • Unieke technologie waardoor de meettechniek aanzienlijk minder snel vervuild raakt bij intensief gebruik in de werkplaats.
  • Geschikt voor APK-deeltjestest bij personenauto’sbestelwagenstrucks en bussen (APK1 en APK2).
  • Voorbereid voor benzinemeting.
  • Leverbaar als standalone uitvoering of als onderdeel van de Continental CCP800 Emissie Analyse Station, met de mogelijkheid om uit te breiden tot compleet diagnosestation incl. de modernste diagnosesoftware en 4-kanaals oscilloscoop.


“De meettechniek binnen de Continental DX280 DC Deeltjesteller heeft een stresstest van ruim 20.000 metingen probleemloos doorstaan."


De gemeten deeltjeswaarde is te hoog, wat nu?

Deze APK-deeltjesteller maakt onderdeel uit van onze CLEVER full DPF oplossing, waardoor wij ook tijdens én na de deeltjestest voor je klaar staan. Worden er tijdens de deeltjestest te veel deeltjes gemeten, dan is er iets aan de hand. Je gaat over tot het stellen van de juiste diagnose, waarna je het probleem verhelpt, het roetfilter reinigt of vervangt. Met 1 op 1 ondersteuning kan ons CLEVER DiagnostiX supportteam jou bijstaan tijdens de diagnose met technische informatie en kennis. Met onze DPF-cleaning additieven regenereer je het roetfilter terwijl deze nog gemonteerd zit onder het voertuig. Zo kan je jouw klant een volledige roetfilter-dienstverlening bieden en creëer je een nieuwe inkomstenbron.


Deeltjestest als verdienmodel

  • Zet de deeltjesteller ook in als onderdeel van diagnosestellen, mogelijk dankzij de grafische weergave van de testresultaten op monitor van het Emissie Analyse Station.
  • Maak van de fijnstofmeting een verdienmodel door jouw klant meer en betere service te bieden.
  • Word een expert op het gebied van DPF, door aanvullende service aan te bieden aan jouw klant en deze ook te kunnen helpen wanneer de gemeten deeltjeswaarde te hoog is.
  • Onderhoud het roetfilter van jouw klant preventief met onze nieuwe generatie, milieuvriendelijke additieven.
  • Ondersteuning en service van ons CLEVER DiagnostiX supportteam wanneer de gemeten deeltjeswaarde te hoog is.


AA-Equipment Support is jouw partner op het gebied van roetfilters (DPF), zowel voor, tijdens als na de deeltjestest.


Support en service

Deze apparatuur wordt ondersteund door ons CLEVER DiagnostiX supportteam. Onze eXperts staan garant voor goede en snelle service. Ook als onderhoud vereist is op locatie en bij de jaarlijkse herkeuring. Met onze diepgaande ondersteuning en trainingen op verschillende niveaus, helpen wij jou vooruit bij vragen en uitdagingen bij voertuigproblemen, waaronder emissie.


Meer informatie

Wil je meer informatie over onze oplossing voor jouw APK-keuringsstation? Wij adviseren je hier graag bij. Neem gerust contact met ons op.

Heb je interesse in Continental?

Wil je meer informatie over onze emissieapparatuur, een demo of een offerte aanvragen? Wij helpen je graag.

Hartelijk bedankt voor het invullen van ons contactformulier. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Kunnen wij je helpen?


Wil je meer weten over een bepaald product of onze diensten? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag bij vragen of advies.

Contact

CLEVER DiagnostiX ServiceDesk: