Diagnosehulp bij een DAF met een LDWS storing

Een DAF PX-7 Euro 6 geeft op het dashboard de melding ‘Lane departure systeem storing’. Na het uitlezen van de truck, komt de technicus niet verder vanuit de foutcode en het lezen van het elektrische schema. De technicus belt naar het CLEVER DiagnostiX supportteam, waar Erik Gubbels klaar staat om te helpen.


Via een remote-verbinding kan Erik meekijken in het Jaltest-diagnoseprogramma, dat al is aangesloten op de DAF. Hij leest het voertuig uit door het maken van een systeemscan. Er komen drie fouten naar boven met betrekking tot het Lane Departure Warning System (LDWS), namelijk 1 actieve fout met betrekking tot de luidspreker links en twee in-actieve fouten betreffende de luidspreker rechts. Alle drie de fouten geven aan dat het gaat om een onderbreking van het luidsprekercircuit. Omdat alleen de linker luidspreker een actieve storing gaf, hoeven we dus alleen het linker circuit te controleren.

ldws

Schema raadplegen

De technicus geeft aan dat hij uit het elektrische schema geen wijs wordt, doordat de benaming van een component in het schema niet duidelijk is en niet weet wat hiermee bedoeld wordt. Het gaat om component CD355, dat in het schema wordt omschreven als ‘knalpot’. Af en toe komt het weleens voor dat de vertaling van het diagnosesysteem, wordt vertaald op de meest letterlijke manier.


We raadplegen het schema en zien dat het om de ‘Mute-regeling’ (geluidsdemper) gaat van het LDWS/radiosysteem. De juiste systeemkennis zorgt ervoor dat, ondanks dat de benaming van het component misschien wat vreemd is, je door het schema toch kunt herleiden over welk component het gaat.

schema

Brom-signaal 

Erik legt aan de technicus uit dat de LDWS-unit een signaal stuurt via de CD355 Mute unit, naar de linker of rechter luidspreker, in geval dat het voertuig de links of rechts gemarkeerde rijbaan verlaat tijdens rechtuitrijden op cruise control. De Mute ECU stuurt dan een brom-signaal naar de linker of rechter luidspreker, waardoor de chauffeur gewaarschuwd wordt, indien het voertuig te dicht tegen de rijbaanmarkering komt. Waarschijnlijk zit er een onderbreking in het luidspreker-circuit van de linker luidspeaker of van de luidspreker zelf.


Na een aantal metingen te hebben verricht, blijkt er een kabelbreuk in de rubberhoes van de linker deurstijl te zitten tussen het portier en de deurstijl links. Oorzaak gevonden!


Zo blijkt maar weer dat de juiste systeemkennis, in combinatie met de juiste apparatuur en technische informatie, bijdragen aan het snel kunnen oplossen van een storing.



Jouw collega op afroep

Met de juiste informatie, kennis en (diagnose)apparatuur, kan elke storing worden opgelost. En loop je even vast? Dan is het CLEVER DiagnostiX supportteam van AA-Equipment Support er voor jou. Dankzij deze collega’s op afroep, staan technici er dus nooit alleen voor. Zo zijn problemen snel en efficiënt opgelost in eigen werkplaats. En is het voertuig weer snel op weg!



De volgende producten/diensten zijn gebruikt in deze case:

Meer diagnoseartikelen

case-iveco-s-way-omslag

Iveco S-Way met NOx-sensor probleem

daf-xf-koelvloeistofsensor-omslag

Probleem met koelvloeistofsensor van DAF XF

daf-cf-euro-6-omslag

Diagnosehulp bij probleem met BPV actuator