Ford S-Max - Raamprobleem na deurvervanging: wat ging er mis?
Het vervangen van een defect onderdeel is tegenwoordig vaak niet genoeg om een probleem volledig op te lossen, vooral bij moderne voertuigen. Elektronische componenten vereisen vaak meer uitgebreide ingrepen. In veel gevallen moeten zelfs meerdere panelen worden verwijderd om toegang te krijgen tot het defecte onderdeel. Klinkt dat herkenbaar?
Neem bijvoorbeeld de geliefde Ford S-Max. Recentelijk had een carrosseriebedrijf te maken met deze S-Max uit 2012 die betrokken is geweest bij een zijdelingse aanrijding. Om de schade te herstellen, moest de hele bestuurdersdeur volledig vervangen worden. Dankzij de OE-handleiding van ALLDATA, compleet met afstelinformatie en draaimomenten, lukte het de carrosseriebouwer om de deur te vervangen op de manier zoals Ford dit ooit heeft bedacht.
De ontbrekende stap
Nadat de deur weer naar fabrieksstandaarden gemonteerd was, bleek dat de elektronische raambediening niet meer functioneerde. Om onnodige kosten (en tijdverlies!) te voorkomen raadpleegde de autotechnicus opnieuw de OE-data in ALLDATA Repair.
Eenmaal in het juiste scherm, bleek dat er een belangrijke stap was overgeslagen welke benodigd is bij het loskoppelen of vervangen van een raammotor. Namelijk het inleren van de raammotor. De fabrikant geeft niet alleen aan hoe de raammotor geïnstalleerd moet worden, maar ook dat deze ingeleerd moet worden. Deze aanvullende instructie was met 1 klik te vinden waardoor de autotechnicus de klus eenvoudig en 100% werkend kon afronden.