Een Peugeot 2008 1.2i met een dof klopgeluid
De eigenaar van een Peugeot 2008 1.2i uit modeljaar 2019 meldde een ‘dof klopgeluid’ dat aan de voorkant van de auto te horen was. Dit probleem deed zich vreemd genoeg alleen voor onder warme weersomstandigheden en wanneer de motor stationair draaide. Dit maakte het voor de technicus lastig om het probleem nauwkeurig te identificeren, omdat het probleem niet consistent was en afhankelijk leek van externe factoren.
Diagnose uitdaging
Het dof kloppende geluid dat alleen optreedt bij warm weer en stationair draaien wijst op een probleem met componenten die gevoelig zijn voor temperatuurveranderingen en trillingen. Dit geeft een aanwijzing dat het probleem waarschijnlijk te maken heeft met een dempend en stabiliserend component. Door de auto stationair te laten draaien, kon de technicus het geluid lokaliseren aan de rechter voorzijde van het voertuig.
Gelukkig hadden de experts van de CLEVER DiagnostiX ServiceDesk ervaring met vergelijkbare gevallen en konden ze de oorzaak van het kloppende geluid snel identificeren. Het kloppende geluid dat de eigenaar meldde, leek te wijzen op interne schade aan de rechter voorste motorsteun. De motorsteun dient als verbinding tussen de motor en het chassis van de auto en is ontworpen om de trillingen en geluiden die door de motor worden geproduceerd te dempen. De motorsteun bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder een rubberen dempingselement dat ontworpen is om schokken en trillingen te absorberen. Bij schade aan dit rubber kan er speling ontstaan, wat leidt tot een dof kloppend geluid, vooral wanneer de motor stationair draait en de belasting op de steun toeneemt.
Het juiste onderdeel
Om het probleem op te lossen, hoeft de technicus alleen de motorsteun te vervangen. Motorsteunen zijn over het algemeen ontworpen als één geheel, waarbij de dempingselementen geïntegreerd zijn in de behuizing. Daarom wordt bij schade meestal de complete motorsteun vervangen om ervoor te zorgen dat alle componenten binnen de steun optimaal functioneren en aan de specificaties voldoen.
ALLDATA Repair kan worden gebruikt om het juiste onderdeel op te zoeken. Het platform biedt toegang tot uitgebreide technische gegevens, inclusief de correcte OEM-onderdeelnummers op basis van het VIN-nummer. Hierdoor kan de technicus de correcte motorsteun bestellen, die specifiek is ontworpen voor dat model en bouwjaar van de Peugeot.
Reparatieprocedure
Zodra het nieuwe onderdeel arriveert, heeft de technicus specifieke installatie-instructies nodig om ervoor te zorgen dat de nieuwe motorsteun correct en veilig wordt gemonteerd. Hiervoor wordt de OEM-technische informatie over de aanhaalmomenten van de ophangingseenheid voor de motor uit ALLDATA Repair gebruikt. Deze informatie specificeert het precieze aanhaalmoment, in dit geval 6 daNM, dat moet worden toegepast bij het vastdraaien van de bouten van de motorsteun aan het chassis. Dit zorgt ervoor dat de montage volgens fabriekspecificaties kan worden uitgevoerd.
De juiste aanhaalmomenten
Het gebruik van het juiste aanhaalmoment is cruciaal om de volgende redenen:
- Zekerheid van stabiliteit: Te weinig koppel kan ertoe leiden dat de motorsteun niet stevig genoeg vastzit, waardoor speling of trillingen ontstaan. Te veel koppel kan daarentegen de bouten of de motorsteun beschadigen.
- Voorkomen van overmatige spanning: Correcte aanhaalmomenten voorkomen overmatige spanning op het dempingselement in de motorsteun. Dit zorgt voor een langere levensduur van de motorsteun en voorkomt vroegtijdige slijtage.
- Garantie en veiligheid: Door de OEM-aanhaalmomenten te volgen, blijft de montage binnen de specificaties van de fabrikant, wat belangrijk is voor garantieclaims en de veiligheid van de reparatie.
Probleem opgelost
Na het voltooien van de reparatie kon de technicus de sleutels teruggeven aan de opgeluchte en tevreden klant. Het doffe kloppende geluid was verdwenen, en de klant kon weer met een gerust hart de weg op.