BMW 540i Estate met piepende remmen 

Je kunt niet alles weten; je moet alleen weten waar je moet kijken of aan wie je hulp kunt vragen. Toegang tot technische informatie van de voertuigfabrikant en ondersteuning van een ervaren supportteam zijn erg belangrijk bij het stellen van een diagnose en het uitvoeren van een reparatie. 


Remmen vervangen 

Eigenlijk kwam de klant alleen voor een bandenwissel van zijn BMW 540i Estate naar het autobedrijf. De technicus zag dat de remmen ook aan vervanging toe waren. De versleten remmen konden direct vervangen worden, nog net voordat er een waarschuwingslampje zou verschijnen, wat de eigenaar van de BMW 5 Serie een extra bezoekje aan het bedrijf scheelde. 


Piepende remmen 

Helaas was de vreugde voor de voertuigeigenaar van korte duur. Hoewel de sedan uitstekend remde, begonnen de remmen na ongeveer 500 kilometer rijden te piepen bij lage snelheden. De technicus had van alles geprobeerd, waaronder het afvijlen van de randen van de remblokken en alles opnieuw smeren. Helaas zorgde geen van de bekende maatregelen ervoor dat de BMW zou stoppen met piepen als een oude trein. Het vervangen van de remschijven en -blokken van de ene onafhankelijke onderdelenfabrikant door die van een andere was geen optie, aangezien er maar één leverancier dit model kon leveren. 

techtipp-collection_bmw

ALLDATA heeft de oplossing 

Gelukkig wist de technicus welk platform hij moest raadplegen op het moment dat hij er zelf niet meer uitkwam: ALLDATA Repair. Hiermee heeft hij toegang tot originele technische gegevens en onderhouds- en reparatie-informatie van voertuigfabrikanten. In ALLDATA Repair vond hij in de interne informatie van BMW, bedoeld voor de interne servicebedrijven en waarin veelvoorkomende fouten/defecten worden gedeeld, de juiste informatie.  


Wanneer je namelijk het VIN nummer invoert en de ALLDATA-omgeving, brengt het je direct live op het BMW platform. Daar werd direct de informatie met de titel “Remmen piepen bij koud remsysteem en langzaam rijden in frequentiebereik van 2,5 kHz" weergegeven en deze beschreef niet alleen het symptoom waar de BMW last van had, maar vermeldde ook de oorzaak (“ongunstige eigenfrequentie van het remsysteem op de vooras”) en de oplossing van het probleem. En dat was: remschijven en -blokken vervangen door originele reserveonderdelen. De technicus bestelde de originele onderdelen, installeerde ze, en het piepen verdween. Voor de "oude" piepende onderdelen is een RMA ingediend bij de leverancier en deze zijn geheel vergoed. Zo blijkt dat een onafhankelijke werkplaats simpelweg niet zonder toegang tot originele voertuigfabrikantgegevens en -informatie kan. Die informatie biedt ALLDATA. 

techtipp-collection_bmw2_aaes

De volgende producten/diensten zijn gebruikt in deze case:

Meer diagnoseartikelen

supportcase_techtip_jaquar_alldata_afbeelding02_gecomm

Jaguar F-Pace met technische problemen


20240216_134427_banner

Škoda Octavia met vermogensverlies


rooktest-2

Volkswagen Tiguan met cilinderoverslag