Storingen in Volvo V40 Cross Country bij aanzetten radio
Een Volvo V40 Cross Country kampt met een vreemde storing. Als je de radio aanzet, lichten veel storingslampjes in het dashboard op. Radio uit? Niets aan de hand. Volgens de eigenaar is de storing zo’n 2 maanden geleden plotseling begonnen. Waarschuwingslampjes blijven uit, zolang de radio maar niet aangezet wordt. Wat veroorzaakt deze storingen en hoe kan dit worden opgelost? Het autobedrijf vraagt ons om hulp voor de juiste diagnose. Nick Smits, CLEVER eXpert Partner van AA-Equipment Support, pakt deze uitdaging graag aan en gaat op onderzoek uit.
Start diagnose
We starten de diagnose door de klant te vragen naar de geschiedenis van de Volvo. Er zijn recent geen reparaties uitgevoerd en de auto heeft, zover hij weet, nooit schade gehad. Helemaal origineel is de Volvo niet. Hij is gechipt en heeft een andere intercooler en injectoren. Maar daarmee rijdt de auto al twee jaar probleemloos rond. Sinds twee maanden is deze klacht aanwezig. Laten we die eerst maar eens verifiëren. We beginnen met het uitlezen van de Volvo met ons universele Launch diagnosesysteem om te kijken welke fouten aanwezig zijn. In totaal komen we uit op maar liefst veertig foutcodes. Die geven bijna allemaal communicatiefouten aan en komen in verschillende modules terug. We wissen de foutcodes en maken een proefrit, waarbij we de radio uitlaten. Niks geks te zien, geen storingen in het display. Tussendoor lezen we de auto nog eens uit, maar de fouten zijn nu weer allemaal aanwezig.
We wissen de fouten nogmaals en gaan weer rijden. Deze keer met de radio aan. Er gebeurt niets afwijkend en we zien ook geen brandende lampjes. We lezen de auto weer uit en en zien dat ook nu weer veel fouten aanwezig zijn. Net voordat we terugkomen in de werkplaats beginnen heel veel foutlampjes te branden, en we kunnen de auto zelfs niet meer uitlezen. We zetten de auto uit en proberen ‘m opnieuw te starten. Tevergeefs, de auto wil niet meer starten én gaat niet van of op het slot. Eenmaal terug in de werkplaats, pakken we onze PicoScope 4-kanaals oscilloscoop erbij. Tijd voor wat meetwerk. We sluiten de PicoScope en de Pico CAN-Test Box, waarmee je via de 16-polige OBD aansluiting toegang tot het voertuig CAN-bus netwerk krijgt, aan op het voertuig. We meten het CAN-bus signaal en we zien dat dat verstoord is (figuur 1).
Ondanks dat de bestuurder eerder aangaf dat de auto geen schade heeft gehad, controleren we de V40 van binnen en buiten op schade en checken of er ergens vocht naar binnen is gekomen. De auto is van binnen niet vochtig en er is geen schadeverleden te zien. Omdat de auto gechipt is, besluiten we de stekkers van de motorcomputer te controleren, maar hieraan is niks te zien. We controleren dit, omdat bij sommige gevallen voor chiptuning de computer open moet. Als dit niet goed uitgevoerd is, kan er vocht in komen en dat zie je in de stekker. We controleren de stekker van het ABS, ook hier is niks aan te zien. Hetzelfde geldt voor de stekker van de automaatbak. Aangezien er onder de motorkap veel werk is uitgevoerd, verwachten we dat hier ergens een onderdeel zit die het CAN-bus signaal verstoort.
Figuur 1: we meten een verstoord CAN-bus signaal.
Afbeelding 1: met de PicoScope en de Pico CAN-Test Box kunnen we via de 16-polige OBD aansluiting toegang tot het voertuig CAN-bus netwerk krijgen.
CAN-bus
Het CAN-bus systeem is het communicatiesysteem waarmee de auto communiceert met zijn regelapparaten. Elk groot onderdeel heeft zijn eigen regelapparaat/computer en deze communiceren met elkaar over dezelfde twee draden. Als er ergens in een regelapparaat iets misgaat, heeft elk regelapparaat hier last van aangezien ze allemaal het onjuiste bericht zien of door het kapotte regelapparaat aan massa worden gelegd.
We halen de BCM los en controleren deze ook op vocht. Wederom niks aan te zien; geen vocht of beschadigde componenten. Vervolgens controleren we of de stekker van de BCM vochtig is of corrosie heeft. Dat is allemaal niet het geval. We voeren deze controle uit, aangezien we uit ervaring weten dat deze wel eens stuk willen gaan. Meestal komt dit door vocht of een beschadiging. De BMC zit op een vervelende plek waar mensen per ongeluk tegenaan kunnen trappen bij in- of uitstappen.
Wat kan het probleem dan veroorzaken? De meest standaard zaken hebben we gecontroleerd, echter blijven de problemen aanwezig. We hebben geen duidelijke aanknopingspunten. Heel de auto uit elkaar halen om elk regelapparaat fysiek te gaan checken, dat gaat natuurlijk te veel tijd kosten. Daarom nemen we opnieuw contact op met de bestuurder. Na een aantal vragen, gaf deze aan dat er tóch wat opvallends was gebeurd op de dag dat de storing is ontstaan. Een blik fris is in de middenconsole omgevallen. Het drinken is opgeruimd, maar kort hierna begonnen wel de problemen. We vermoeden dat dit de oorzaak is geweest.
We demonteren het middenconsole. Onder de bekerhouder zit de schakelunit. We halen deze los om te om te kijken of hier dan wel sprake is van vochtschade. En ja hoor, eenmaal los zien we op de onderkant van het printplaatje dat er vocht zit en dit plakte. De printplaat veroorzaakt kortsluiting. Deze unit is ook door middel van CAN-bus verbonden met de rest van de auto. We pakken de PicoScope en Pico CAN Box er weer bij om een meting te doen terwijl de stekker los is van de unit. Het signaal op de CAN-bus is nu zoals hij moet zijn (figuur 2).
Figuur 2: we meten het CAN-bus signaal nog eens nu de stekker van de schakelunit los is, nu is deze zoals deze hoort te zijn.
Afbeelding 2: De gedemonteerde schakelunit.
De oplossing
Probleem gevonden! We reinigen de printplaat en vervolgens testen we nog een keer. Dit lost het probleem nog niet op. Er was wat kortsluiting ontstaan op de printplaat tussen componenten. We hebben deze los vervangen en zijn testen vervolgens opnieuw om vast te stellen of het nu daadwerkelijk is opgelost. Hierna is alles in orde. We maken ter controle nog een proefrit om te kijken of er storingen terugkwamen of dat er storingen in het display verschenen. De fouten bleven nu gelukkig uit! Het blikje drinken heeft er zo dus voor gezorgd dat er allerlei fouten verschenen. Nu we de oorzaak hebben gevonden én het probleem is opgelost, monteren we alles weer netjes terug. De muziek kan weer aan!
Hulp bij diagnosestellen
Onder het label ‘CLEVER DiagnostiX’ leveren wij een volledig programma van support en trainingen. Dagelijks helpen onze eXperts technici vooruit bij technische vragen en uitdagingen; per telefoon, via een remote verbinding of op locatie. Naast ons eigen team eXperts, werken wij samen met onze eXpert Partners. Met dit netwerk techneuten helpen wij schadeherstel, reparatie- en onderhoudsbedrijven vooruit op het gebied van voertuigelektronica aangelegenheden. Hiermee leveren wij, naast de juiste (diagnose)apparatuur, óók de juiste kennis en informatie. Alles wat nodig is om problemen snel en efficiënt op te lossen in eigen werkplaats.