Dodehoekdetectiesysteem van Mazda 3 doet 'raar'
Een Mazda 3 uit 2020 heeft lichte schade op de linker achterbumper. Om die te repareren, moeten de radarsensoren in de achterbumper gedemonteerd worden. Na het repareren en het terugplaatsen van de radarsensoren, moet het ADAS (Advanced Driver Assistance System) opnieuw gekalibreerd worden. Eén probleem: dat werkt niet. De stappen worden afgebroken. Het autobedrijf vraagt ons om hulp. Nick Smits, CLEVER eXpert Partner van AA-Equipment Support, schiet te hulp.
Kalibreren na demontage
Heb je delen van een ADAS gedemonteerd, dan moet je die altijd opnieuw kalibreren. Een niet-gekalibreerd systeem kan reageren op auto’s of objecten die niet voor het systeem van toepassing zijn, zoals een paaltje langs de weg of een auto die passeert. Als het systeem denkt dat dit object in zijn rijbaan zit, kan de auto ineens gaan remmen. Dit zorgt voor gevaarlijke situaties. In de praktijk wordt dit nog wel eens vergeten. Want als er in de auto geen waarschuwingslampjes branden, dan zal het wel in orde zijn. Niets is minder waar. Onthoud daarom: gebeurt er iets met de auto wat de radar(s) of camera(s) beïnvloedt - denk aan demontage en na uitlijnen - dan moeten deze altijd opnieuw gekalibreerd worden.
Start diagnose
We gaan van start door de klacht te verifiëren. We maken een proefrit, en inderdaad, tijdens het rijden branden waarschuwingslampjes van het ADAS-systeem. Het display geeft aan dat automatisch remmen niet beschikbaar is. En in het display staat de melding dat de Front Sensing Camera aan het kalibreren is. Na de proefrit lezen we de Mazda 3 uit met onze diagnoseapparatuur; de Launch X-431 Euro Pro 5 Link. Dat levert de volgende foutcode:
- B14F0 - 76 Foward Sensing Camera - Incorrect installation position
Dit lijkt los te staan van de schade die de auto heeft gehad, deze zat namelijk op de hoek linksachter van de auto. De foutcode daarentegen gaat over de camera welke achter de voorruit zit.
We controleren de gerepareerde hoek. Op een stekker die niet vastgeklikt zit in de vergrendeling na, zien we geen opvallende dingen. De stekker maakt wel contact, maar zit niet in zijn borging. Dat kan niet het probleem veroorzaken.
Tijdens de proefrit staat in het display de melding dat de Front Sensing Camera aan het kalibreren is.
ADAS-kalibratieprocedure
We starten de procedure voor het opnieuw uitvoeren van het richten van de ADAS. Vanwege de foutcode beginnen we met een visuele controle van de rest van het systeem. Bij het controleren van de voorruit vinden we een kleine beschadiging bij de camera. Deze maken we goed schoon, halen met staalwol (Grade 0000) de beschadiging eruit en polijsten deze. Nu kunnen we door met het kalibreren van de voorruitcamera. Het systeem moet statisch gekalibreerd worden. Dat wil zeggen, niet rijdend maar stilstaand in de werkplaats. We gebruiken er onze Launch ADAS-kalibratieapparatuur voor. We fixeren het juiste ADAS-bord voor het voertuig en voeren de kalibratie met succes uit. Nu dit is gelukt, maken we een proefrit. Onderweg testen we alle functies, waaronder ook de parkeersensoren en de radars. Alles werkt weer zoals het hoort.
Statische kalibratie van de voorruitcamera met de ADAS-kalibratieapparatuur van Launch
Nog een klacht
Van de eigenaar van de Mazda 3 ontvangen we enkele filmpjes, waarin duidelijk te zien is dat de auto nog een klacht heeft. De eigenaar rijdt op een weg waar niemand is en ineens krijgt hij meldingen in zijn spiegel over gevaar. Of hij wordt links ingehaald en krijgt rechts de melding. Dit kan wel eens voorkomen, maar bij deze auto komt het vaak voor. Daarnaast geeft de auto ook wel eens een foutmelding waarbij hij het systeem de achterste radars uitschakelt. Om meer te weten te komen over de klacht, vragen we door. De bestuurder vertelt dat hij meermaals op dezelfde plekken rijdt, maar het is niet zo dat de auto dit op een en dezelfde plek doet. Dit is belangrijk om te weten. Het kan namelijk zijn dat er veel magnetisme op een plek is. Als er veel kabels onder de grond lopen, zal daar een sterk magnetisch veld zijn. Er zijn plekken in Nederland waar bijna elke auto met ADAS een valse melding geeft. Door gericht vragen te stellen kunnen we dit deze oorzaak uitsluiten. Het zou natuurlijk zonde zijn als we voor niets zoekuren maken.
Dodehoekdetectie
We lezen de auto opnieuw uit. Er stond een code in dat de hoek rechts niet bepaald kon worden en deze radar afgesloten was. Deze foutcode was al ouder en 150 km geleden een keer voorgekomen. We gaan opnieuw met onze ADAS-kalibratieapparatuur aan de slag. We stellen de radar nog een keer af en zorgen dat alles netjes binnen de waardes valt. De achterste radars maken deel uit van het dodehoekdetectiesysteem. Je stelt ze niet af, maar je leert de waarde aan. We gebruiken hiervoor de doppler-simulator van Launch. Door de doppler-simulator op een bepaalde hoek neer te zetten, bepaalt de radar met behulp van het signaal dat het apparaat uitzendt, de hoek waarin de radar staat. Deze waarde slaat hij nu op. Vervolgens maken we een proefrit. We merken dat de klacht zich opnieuw voordoet. Het systeem geeft het gevaar aan de verkeerde kant weer.
Meten met de scope
Om de werking van radars vast te stellen, pakken we de 4-kanaals PicoScope erbij. We sluiten de oscilloscoop aan op de radars en gaan opnieuw rijden. We vinden geen afwijkend signaal. De spanning, massa en het CAN-bus zien er goed uit. Links zit de master unit van de radar en rechts de slave. Rechts communiceert met links en links met de rest van de auto. Het werkelijke radarsignaal kunnen we niet meten, maar de rest blijft in orde, ook als de storing zich voordoet.
Oorzaak gevonden
Wat veroorzaakt het probleem? Een kapotte radar? Dat rijmt niet met wat we zien. Is zo'n sensor stuk, dan verwachten we een harde fout die er altijd is. En dan we hem ook niet kan afstellen zodat we weten dat de radar het niet doet. Bij deze auto is het af en toe, en dan blijft hij ook meten. Dit zien we met onze testapparatuur.
We ontdekken dat er een update is voor nieuwe radars. We controleren daarom het onderdeelnummer en stuiten op een foto. We zien daarop de radars andersom gemonteerd zijn. Een telefoontje met Mazda levert hetzelfde op. Daar hadden ze een auto met een soortgelijk probleem staan. Ook die gaf aan dat de radars andersom gemonteerd moeten worden. Na de reparatie heeft het autobedrijf de radars verkeerd om terug gemonteerd. Oorzaak gevonden!
De onderdeelnummers en plastic behuizing wijzen richting de auto. De stalen kant zit richting de bumper. Dat moet exact andersom zijn.
Radars gefopt
We monteren de radarsystemen andersom en kalibreren ze opnieuw met de ADAS-kalibratieapparatuur. Om de oorzaak te verifiëren, gaan we opnieuw de weg op. De klacht is nu verdwenen. Probleem opgelost!
Hoe het kan dat je de radars wel kunt afstellen als ze verkeerd omstaan? Dat komt omdat ze dan nog steeds iets meten. Ze meten misschien niet het juiste, maar ze meten wel een waarde. Deze waarde slaan ze op als juist. Het systeem is compleet afhankelijk van degene die het afstelt. Die moet wel het juiste doen. Dat is nu gebeurd. De radars kijken weer naar buiten en de Mazda kan weer de wijde wereld in.
Hulp bij diagnosestellen
Onder het label ‘CLEVER DiagnostiX’ levert AA-Equipment Support een volledig programma van support en trainingen. Dagelijks helpen we technici vooruit bij technische vragen en uitdagingen; per telefoon, via een remote verbinding of op locatie. Dat doen we met ons eigen team eXperts en eXpert Partners waarmee we samenwerken. Met dit netwerk techneuten helpen we schadeherstel-, reparatie- en onderhoudsbedrijven vooruit op het gebied van voertuigelektronica aangelegenheden. Zo leveren we, naast de juiste (diagnose)apparatuur, óók de juiste kennis en informatie. Alles wat nodig is om problemen snel en efficiënt op te lossen in eigen werkplaats.