Ford Galaxy gaat niet meer op contact

Een Ford Galaxy, die is uitgerust met een Keyless Entry systeem, gaat niet meer op contact en start niet meer. De start/stop knop reageert niet en er wordt geen melding gegeven dat de sleutel niet herkend wordt. De auto is recent verkocht door het autobedrijf, waarna deze klacht is ontstaan. Af en toe gaat de auto wel op contact, ook geeft hij soms een melding dat de sleutel niet herkend wordt. Daarnaast werkt de achteruitrijcamera maar af en toe. Wat veroorzaakt het startprobleem? Het autobedrijf vraagt ons om hulp voor de diagnose van het startprobleem. Nick Smits, CLEVER eXpert Partner van AA-Equipment Support, pakt deze uitdaging graag aan.


Start diagnose

We gaan van start met het testen of de Ford daadwerkelijk niet op contact gaat en start. De sleutel reageert echt nergens op; als je de sleutel bij het stuur zou doen, waar de contactring zit, dan zou de auto altijd moeten starten. Ook hierop reageert hij niet en bij het indrukken van de startknop gebeurt er ook helemaal niks. Heel af en toe reageert hij wel op de knop. Dan komt er te staan dat de sleutel niet is herkend of dat er een storing zit in het stuurhuis.


Aangezien de auto echt niets doet is een start maken met de diagnose lastig. Waar moet je beginnen? Uitlezen is namelijk geen optie aangezien de auto niet op contact gaat. We beginnen bij de basis en kijken of de auto überhaupt accuspanning heeft. Deze is zonder lader rond de 11V. Dit zou kunnen aangezien er al wat tijd in de auto is gestopt. We sluiten een acculader aan, zodat we vervolgens metingen kunnen doen. Dit is van belang omdat een lage accuspanning immers verkeerde resultaten geeft bij een meting, wat ervoor kan zorgen dat je verkeerde zaken gaat vervangen. We pakken onze PicoScope 4-kanaals oscilloscoop erbij, hiermee kunnen we signalen in beeld brengen en deze analyseren. Om bij de startknop en de signaalring te kunnen komen, hebben we wat onderdelen losgehaald. Daarnaast demonteren we de startknop om deze door te kunnen meten.


We maken eerst een meetplan met de elektrische schema’s van het Keyless Entry systeem erbij. Omdat het een complex systeem is en we weinig aanknopingspunten hebben, moeten we een goed plan maken en niet zomaar in het wilde weg gaan meten. Zouden we dat wel doen, dan raak je het overzicht snel kwijt. Naast dat we rondom het stuur al wat zaken los hebben gehaald, maken we ook een deel van het dashboard los om bij de BCM te komen en bij de zekeringkasten. We maken een meting van de startknop (figuur 1), waarmee we kunnen vaststellen dat de startknop gewoon werkt. Dit kunnen we dus uitsluiten.

ford-galaxy-figuur-1

Figuur 1: meting van de startknop, waarbij we startknop eerst in rust is en daarna een paar keer ingedrukt. De signaalweergave laat zien dat de startknop gewoon werkt.

Vervolgens meten we het signaal van de ring die het signaal van de sleutel oppakt zodat de auto gestart kan worden. Hierbij zijn er geen veranderingen zichtbaar wanneer de knop wordt ingedrukt of de sleutel in de buurt is. Er is wel een voeding van 12V op deze ring, maar geen signalen. Af en toe springt er wel een signaal omhoog, maar niet hoog genoeg om ook daadwerkelijk de auto op contact te laten gaan. Dit lijkt echter eerder een gevolg te zijn dan de oorzaak. Waar het probleem zit kunnen we op dit moment nog niet zeggen. We vermoeden dat de auto niet registreert dat de sleutel in de auto aanwezig is en moeten daarvoor de antennes gaan controleren.


We meten eerst het signaal van de Keyless Entry (figuur 2). Daarna gaan we opzoek gegaan naar antennes. We vinden er 2, links- en rechtsachter in het raam, en de versterker zit erlangs. We meten hetzelfde signaal als hieronder te zien is. Het signaal is bij elke antenne gelijkwaardig en een kloppend signaal. De antenne registreert de sleutel wel maar doet er niets mee. Wat ons opvalt is dat de antenne soms een stoorzender op zijn signaal krijgt. Dit gebeurt 3 van de 5 keer dat we hem testen. Het signaal wordt hierdoor erg verstoord (figuur 3) en zo gaat hij zeker niets doen. Dit lijkt ons echter een gevolg in plaats van oorzaak, aangezien het soms wel goed is. Het probleem lijkt niet hier te zitten.

ford-galaxy-figuur-2

Figuur 2: het signaal is bij elke antenne gelijkwaardig en kloppend.

ford-galaxy-figuur-3

Figuur 3: de antenne krijgt soms een stoorzender op zijn signaal. Weergave van het verstoorde signaal.

Metingen op de BCM

Een groot deel van de Keyless Entry regelingen en signalen wordt geregeld in de BCM. Deze werkt als een ‘gateway’ van het Keyless Entry systeem. We beginnen met meten of de BCM een goede voeding en massa krijgt. De massa is in orde, maar op de voeding is een rare ruis te zien. Dit signaal zien we op elke voeding terugkomen richting de BCM. Daarnaast meten we ook nog andere signalen op de BCM meten; we krijgen bijvoorbeeld geen CAN-bus signalen te zien en ook de meeste uitgaande signalen kloppen niet. Overal krijgen we dezelfde ruis. We kunnen echter niet direct een missende voeding ontdekken of slechte massa die deze ruis kan veroorzaken. We besluiten daarom alle zekeringen na te lopen, deze blijken allemaal heel.


Op een gegeven moment komt er weer in het dashboard te staan “Sleutel niet herkend”. Waarom hij dat nu wel weer aangeeft weten we niet, want dat had hij eerder bij ons nog niet aangegeven. Maar ook als je nu op de startknop drukt gebeurt er nog steeds niks.


Verder met meten

Als alles wat gemeten wordt er met ruis uitkomt, dan weet je op een gegeven moment natuurlijk even niet meer waar je nog moet zoeken. We pakken de PicoScope er weer bij en gaan verder met meten bij de Keyless Entry module. Hier komt uit dat als we de auto van slot halen het signaal verstoord wordt (figuur 4). De voeding was in eerste instantie stabiel, maar bij het opendoen van de auto wordt deze verstoord.

ford-galaxy-figuur-4

Figuur 4: De gemeten voeding en massa op de Keyless Entry module. Te zien is dat beide verstoord worden als de auto van slot af is.

Op het moment dat we dit signaal in de PicoScope-software zien horen we ook iets piepen, vermoedelijk een regelapparaat. Als we deze piep opeens niet meer horen tijdens het ontgrendelen, zien we ook dat het signaal stabiel is en dus niet verstoord wordt. Dit zorgt ervoor dat we nu wel in staat zijn om de auto uit te lezen. Er komen enkele foutcodes naar boven die te maken hebben met dat er soms spanning wegvalt en het diefstalbeveiligingssysteem actief is. We wissen de foutcodes en toen deze weg waren startte de auto weer. Alles lijkt goed te werken. We laten de auto even lopen en nadat deze 10 minuten heeft gedraaid en we hem afzetten beginnen de problemen opnieuw. Het lijkt erop dat de piep die we horen te maken heeft met het wel of niet werken van de auto.


Waar komt deze piep vandaan en waardoor wordt het veroorzaakt? Het geluid komt ‘ergens’ vanaf de zekeringkast in de motorruimte. Het is lastig om direct de exacte plek te bepalen. We halen verschillende stekkers los die in de buurt zitten, evenals de sensor op de accu. De auto blijft een storend signaal en een piep geven.


We zoeken verder en halen de massapunten los, omdat we op één van de massapunten een minimale spanningsval meten. Deze zijn op sommige plekken een beetje groen, we maken ze schoon maar ook dit geeft geen verschil.

We halen vervolgens de zekeringkast in de motorruimte uit elkaar, omdat vermoedelijk hier de piep vanaf komt. We pakken onze geluids- en trillingsmeetapparatuur PicoScope NVH-kit (Noise, Vibration en Harshness) erbij om de piep te meten, die het sterkt blijkt aan de achterzijde van de zekeringskast. Als de helft van de zekeringenkast los is, blijft de piep nog steeds aanwezig. We halen alle stekkers van de BCM los om te kijken of hij nog steeds blijft piepen/storen, maar je raadt het al, ook nu blijft de auto een storend signaal geven en is de piep nog altijd hoorbaar.


We merken dat we op de goede weg zitten alleen kunnen we de vinger nog niet precies op de zere plek leggen. Hierop volgend verwijderen we alle zekeringen en relais uit de zekeringkast onder de motorruimte, totdat de piep niet meer aanwezig zou zijn. Als we zekering F19 loshalen, is de piep weg evenals het storend signaal. We zoeken uit waar deze zekering voor dient; deze gaat naar de zekeringkast in de kofferruimte.


We gaan door naar de zekeringkast in de kofferruimte en ook hier halen we 1 voor 1 de zekeringen los om te kijken of de piep wegvalt en het signaal stabiel blijft. Uiteraard hebben we hierbij onze PicoScope weer aangesloten, zodat we in de weergave van het signaal kunnen aflezen of de piep wel of niet aanwezig is.

ford-galaxy-01

Als de piep aanwezig is, zien we een verstoord signaal (figuur 5). Zodra we in de kofferruimte zekering FA11 los hebben, krijgen we een goed signaal. Zodra we deze terugzetten, wordt het signaal meteen weer slecht. Deze zekering of de componenten die erachter zitten hebben dus te maken met het probleem dat het signaal niet goed is.

ford-galaxy-figuur-5

Figuur 5: Weergave van verstoord signaal.

ford-galaxy-figuur-6

Figuur 6: Weergave van goed signaal (zekering FA11 verwijderd)

Nu we eindelijk weten dat het probleem met zekering FA11 te maken heeft, kunnen we zoeken wat er op deze zekering zit. Op deze zekering zit de trekhaak aangesloten, dus vermoedelijk is er een massapunt niet goed teruggezet of iets anders wat het signaal stoort. Dit is iets wat vaker voorkomt bij zaken die achteraf worden ingebouwd. Als eerste kijken we naar de stekker; hier zat een verloop in. Als we deze vastpakken komt deze al uit elkaar (afbeelding 2). We demoneren de stekker en doen de metingen opnieuw met de zekering erin. Nu blijft het signaal stabiel en ook start de auto gewoon. Oorzaak gevonden!


Conclusie

De verloopstekker van de trekhaak zorgt dus voor allerlei gekke en vervelende storingen in de auto. Na het demonteren van de stekker verifiëren we de oorzaak en zien we dat alles goed blijft. De signalen kloppen en het startprobleem is opgelost. De problemen met de achteruitrijcamera is nu ook verdwenen. Deze bleek ook te storen op de trekhaakstekker. De auto werkt weer helemaal goed!

ford-galaxy-02

Afbeelding 2

Meer diagnoseartikelen

kia-niro-omslag

Elektronische handrem schakelt ADAS uit

mazda-3-omslag

Dodehoekdetectiesysteem van Mazda 3 doet 'raar'

volvo-v40-omslag

Storingen in Volvo V40 Cross Country bij aanzetten radio