Hybride Toyota Auris met accupakket koelsysteem probleem

Een Toyota Auris hybrid met een actief hybride waarschuwingslampje. Een geheimzinnig geval. Letterlijk, want deze Toyota wordt ingezet voor surveillance en de cabine is op verschillende plekken voorzien van opnameapparatuur. De auto is undercover, daarom geen plaatjes van de Auris, maar wel van de storing en metingen. Kan de PicoScope het probleem oplossen?


Als je een elektrische voertuig (EV) of hybride-zaak aanneemt, weet je dat veiligheid voorop staat. Voorzichtigheid is geboden als het gaat om persoonlijke veiligheid, service, reparatie of het stellen van diagnose. Als techneut moet je met veel belangrijke zaken rekening houden en daarom is een goede voorbereiding noodzakelijk voordat je gaat werken aan elektrische of hybride voertuigen. De verkoop van en daaraan gekoppeld het onderhoud aan Hybride voertuigen zal in de toekomst sterk toenemen en vraagt van autotechnici een bredere kennis en vakmanschap. Als je de veiligheidsprocedures en de werking van het systeem begrijpt, hoef je als techneut niet bang te zijn voor het werken aan voertuigen met dergelijke technologie.


Undercover car

Onlangs kregen we in onze werkplaats een hybride Toyota Auris die binnen kwam met een actief hybride waarschuwingslampje. Een uitzonderlijk voertuig, omdat het wordt ingezet voor surveillance en op verschillende plekken in de cabine is voorzien van gevoelige opnameapparatuur. De auto moet undercover blijven en daarom is het niet toegestaan om een foto van het voertuig te maken. De auto rijdt prima en in eerste instantie is het niet duidelijk waarom het waarschuwingslamp brandt. We stappen blanco in deze diagnose en beginnen natuurlijk eerst met het uitlezen van de foutcodes met een origineel Toyota diagnosesysteem.

Foutcodes

Bij het uitlezen van foutcodes krijgen we foutcode P0A82-123 uit de Hybrid Control Unit (HCU) in beeld. 

Bij Toyota Hybrid omvat de foutcode twee definities:

  • HCU: P0A82 foutcode
  • INF: 123 (informatie) foutcode 


De INF-code biedt ons een meer specifiek overzicht van de werking van alle hybride componenten die gemeten worden vóór, tijdens en na het moment dat de foutcode wordt opgeslagen en weergegeven. Dit vind je terug in het Freeze Frama Data. Dit helpt ons om gerichter diagnose te stellen.

Het gebruik van een OEM-diagnosesysteem maakt de interpretatie van de INF-code mogelijk. Die geeft aan dat P0A82 een foutcode is die het hybride waarschuwingslicht verlicht en ons als technicus een immense waarde oplevert, maar daarnaast ook een groot aantal varianten kent. Zie in onderstaand tabel:

toyota-auris-hybride-01

De originele Toyota diagnosetool laat zien dat foutcode P0A82 het waarschuwingslampje activeert. In een tabel wordt alle informatie bij deze foutcode weergegeven. Dat helpt je een eind op weg bij het stellen van de diagnose.

Regelcircuit koelventilator

De DTC P0A82 verwijst naar "Hybrid Battery Cooling Fan 1 Performance error". Een beschrijving van het systeem en de foutcode duiden op een probleem met het regelcircuit van de koelventilator dat verantwoordelijk is voor het koelen van de hoogvoltage (HV) batterij. Zicht in de werking van het systeem is essentieel bij het stellen van een diagnose van opgenomen fouten; hoe kunnen we componenten immers diagnosticeren als we niet weten hoe ze werken?

De snelheid van de batterij-koelventilator wordt door de HCU in een lus geregeld. Een opdracht of commandosignaal van de HCU wordt aan het batterijkoelsysteem geleverd om de ventilatorsnelheid te verhogen of te verlagen. De snelheid is afhankelijk van de batterijtemperatuur. Een feedbacksignaal van de koelventilator wordt naar de Body Control Module (BCM) gestuurd, waar de waardes worden omgezet in seriële gegevens en teruggestuurd naar de HCU, waarmee de lus is voltooid. Bij onze eerste inspectie valt het ons op dat de koelventilator continu op hoge snelheid draait, wat eigenlijk niet moet gezien de lage batterijtemperatuur van 37°.

toyota-auris-hybride-02

Dit schema laat zien dat de snelheid van de batterij-koelventilator door de HCU in een lus wordt geregeld. De HCU geeft een commandosignaal af aan het batterijkoelsysteem. Afhankelijk van de batterijtemperatuur gaat de ventilator sneller of langzamer draaien. De ventilator geeft vervolgens een signaal af naar de BCM-module. Die zet de waardes om in seriële gegevens en stuurt deze weer terug naar de HCU. Cirkeltje rond!

Volg de procedure

Om toegang te krijgen tot alle relevante componenten voor een circuitcontrole, moet het hybridesysteem altijd worden afgesloten met behulp van de volgende procedure:

  1. Ontsteking uitgeschakeld en houdt de sleutel op ten minste twee meter afstand van het voertuig.
  2. Negatieve aansluiting van 12 V-batterij losgekoppeld.
  3. Voor de veiligheid plaats rond het voertuig een afzettingslint met daarop de tekst "Let op, HV testen bezig"
  4. Gebruik altijd goedgekeurde veiligheidshandschoenen en controleer deze op dichtheid en slijtage vóór je verder gaat met stap 5.
  5. HV-servicestekker (isolator) uit HV-accu verwijderen en van het voertuig beveiligen om sluiting te voorkomen.
  6. Wacht 10 minuten totdat de HV-condensatoren geheel ontladen zijn.
  7. Verwijder met veiligheidshandschoenen het afdekplaatje van de omvormer (motorruimte) en meet alle HV-aansluitingen op de aanwezigheid van spanning (AC en DC) met behulp van de juiste HV-tester of HV-probe van PicoScope. (Er mag geen spanning aanwezig zijn op een HV-klem onder de afdekking van de omvormer.)
  8. Plaats de kap van de omvormer terug.


Het HV-systeem is nu uitgeschakeld en het is veilig om door te gaan met onze diagnose. Toegang tot de BCM is via de HV batterijklep mogelijk, omdat het HV-systeem is afgesloten volgens procedure.

Meten

Het testen van het circuit van de koelventilator vereist dat de 12 V-batterij opnieuw wordt aangesloten en het contact wordt ingeschakeld, maar met het hybride systeem nog steeds geïsoleerd. Dit is een normale procedure en genereert extra foutcodes die gewist kunnen worden na voltooiing van de reparatie. Opmerking: als het contact wordt ingeschakeld terwijl de HV-servicestekker is verwijderd, wordt het HV-systeem niet geactiveerd. Met het contact ingeschakeld verbinden we onze PicoScope met de commando- en feedbacksignalen (kanaal A en B) samen met het seriële communicatiesignaal (kanaal C en D) binnen het koelventilatorcircuit. Meteen leggen we het commandosignaal vast op 0V in plaats van het vereiste PWM-signaal.

toyota-auris-hybride-03

Zodra de PicoScope is aangesloten is te zien dat het commandosignaal 0 Volt is in plaats van het vereiste PMW-signaal.

Case closed

Een continuïteitstest van de commandosignaaldraad laat een kortsluiting zien op de massa-aansluiting op één van de bevestigingsbouten van één van de bewakingscamera's, wat resulteert in een standaard maximum ventilatorsnelheid om voldoende HV-batterijkoeling te garanderen. Nadat de kortsluiting is hersteld, wordt de volledige gesloten lus van de batterij-koelventilator hersteld en bevestigd met behulp van de component testfunctie van de scantool.

toyota-auris-hybride-04

Nadat de kortsluiting in de aansluiting van één van de bewakingscamera's die in de Auris zijn gebouwd is opgelost, worden alle signalen weergegeven zoals het hoort. Hiermee is de zaak opgelost.


Conclusie

We moeten als autotechnici geen angst hebben om te werken aan voertuigen met HV-systemen. Veiligheid staat natuurlijk altijd voorop, dus zorg ervoor dat uw veiligheidsvoorzieningen en vakkennis bij de tijd zijn. Volg handmatige reparatieprocedures, begrijp de werking van het geteste systeem en documenteer je resultaten tijdens en na de diagnose.

Meer diagnoseartikelen

volkswagen-golf-gtd-omslag

Volkswagen Golf GTD houdt in bij volle acceleratie

bmw-f20-omslag

Storingen bij BMW F20 118i met schadeverleden

bmw-320d-omslag

Cabinetrillingen in een BMW 320D M Sport xDrive Touring bij hoge snelheid