Nieuws

Nieuw: Cojali onderdelen voor bedrijfswagens

5-7-2018

Het Cojali Benelux magazijn van AA-Equipment is geopend! Vanaf nu kunt u ook bij ons terecht voor spare parts voor trucks, bussen en trailers.

Cojali onderdelen voor bedrijfswagens

Cojali is specialist in onderdelen voor bedrijfswagens zoals trucks, bussen en trailers. De kwaliteit van de onderdelen is uitstekend en de prijs absoluut gunstig. Cojali biedt een breed scala aan onderdelen; van koelsystemen tot luchtremsystemen, kleppen, servo koppelingen, remcilinders, ventielen en elektronische componenten.

Cojali Benelux is onderdeel van AA-Equipment. De Cojali spare parts voor trucks, bussen en trailers zijn vanaf nu bij ons te bestellen.

Meer over Cojali

Wilt u meer informatie over de producten van Cojali en de catalogus bekijken?

Meer over Cojali Benelux

cojali reserveonderdelen bedrijfswagens aa equipment
Cojali Parts AA Equipment 02 Cojali Parts AA Equipment 01 

Nieuwe Jaltest Software 18.2

4-7-2018

jaltest software 18.2 nu beschikbaar

De nieuwe Jaltest Software 18.2 is nu beschikbaar!

Deze nieuwe versie bevat:

☑ 377 nieuwe modellen
☑ 3.478 nieuwe systemen
☑ 1.678 technische gegevens
☑ 2.275 nieuwe schakelschema's

Andere innovaties in deze versie zijn o.a.:

☑ Nieuwe foutpictogrammen in systeemscan
☑ Hyperlink tussen componenten & meetwaarden
☑ Mogelijkheid om aangepaste notities toe te voegen
☑ Mogelijkheid om aangepaste onderhoudsgegevens toe te voegen
☑ GRP: nieuwe functies

Bekijk video:

jaltest software 18.2 youtube

Tesla Roadster regenereert niet | Diagnose uit de praktijk

28-6-2018

Tijdens het rijden met de Tesla Roadster branden de waarschuwingslampjes van de ABS en tractiecontrole (TC). De tractiecontrol werkt niet, en daardoor ook het regeneratief remmen niet. Met een actieradius tot gevolg. De waarschuwingslampjes blijven al ruim een week ongeacht buitentemperatuur en weersomstandigheden constant branden.

Tesla Roadster Pico diagnose 400xDe eigenaar van de auto kan een volledige onderhoudsgeschiedenis van de Tesla overleggen. Ook kan hij aantonen dat er geen accessoires zijn gemonteerd op de Tesla. Wel is onlangs de ABS-sensor linksvoor vervangen.

Controle liet ons zien dat de ABS-aansluitingen correct waren, evenals de wiel-bandcombinatie. We hebben ook de bandenslijtage, bandenmerk, draairichting en spanning gecontroleerd en vastgesteld dat ze allemaal in orde zijn. Een belangrijke controle die vaak over het hoofd wordt gezien bij het diagnosestellen bij storingen in het ABS- en TC-systeem. Het kan in de praktijk echter voorkomen dat een afwijking in de afrolomtrek een variatie geeft in wielsnelheden. Dat heeft weer als gevolg een negatief effect op de interventie van de remregeling.

Actieve sensoren

Helaas hadden we niet de beschikking over een diagnosesysteem die met de Tesla kan communiceren. Daarom moesten we onze ervaring en kennis gebruiken om erachter te komen hoe de ABS-sensoren te meten en te controleren of ze het juiste signaal is.

Vóór de controle van de snelheidssensor bevestigden alle beschikbare servicegegevens dat er geen openstaande bekende problemen waren met betrekking tot de symptomen van de klant of de wielsnelheidssensoren.
Ook bekeken we de beschrijving en werkingsgegevens van het ABS-TC-regelsysteem.

Tesla gebruikt actieve sensoren, die variëren van 5 tot 15 mA. Als een snelle test kan de AC-koppelingsfunctie van de PicoScope worden gebruikt om de aanwezigheid van een signaal van de ABS-sensor te bepalen. Maar pas op: het gebruik van alleen deze techniek kan tot fouten leiden.

Signalen op de scope

Het scoopbeeld (zie afb. 1) is afkomstig van de wielsnelheidssensor links voor van een Mini. Op het eerste gezicht ziet alles er goed uit. We kunnen duidelijk het snelheidssignaal zien dat is gevormd in de voeding (AC- en DC-gekoppeld) samen met de stroom door de sensor via een x10 stroomvermenigvuldiger. Pas toen we de stroom vergeleken met de stroom door de wielsnelheidssensor rechtsvoor, begonnen de alarmbellen te rinkelen.

Afbeelding 1

Bekijk de golfvorm van de wielsnelheidssensor rechtsvoor van de Mini maar (zie afb. 2). Alles ziet er op het oog goed uit, maar de stroommeting van elke sensor verschilt.

Afbeelding 2

Door de referentiegolfvorm en schaalfuncties in PicoScope te gebruiken, zien we op het scoopbeeld (zie afb. 3) zowel de wielsnelheidssensor linksvoor (magenta) als de wielsnelheidssensor rechtsvoor (zwart) weergeven en kunnen we het verschil direct zien.

Afbeelding 3

De horizontale blauwe lijn geeft het theoretische snijpunt aan dat door de ABS-regeleenheid wordt gebruikt om de frequentie te berekenen (ongeveer 6 mA). Telkens wanneer de stroomsterkte hoger wordt dan 6 mA en vervolgens onder 6 mA zakt, meet de ABS-regeleenheid de tijd tussen elk van deze gebeurtenissen en berekent hij de frequentie, en hiermee de wielsnelheid. Het signaal in de magenta golfvorm overschrijdt nooit het theoretische snijpunt, aangezien de stroomsterkte nooit onder 7,5 mA daalt, en dus kan de ABS-regeleenheid eenvoudigweg niet de frequentie berekenen (dus wordt er geen snelheidssignaal vastgelegd via de scanner voor het linkervoorwiel en voor het genereren van de bijbehorende storingscode).

Klopt de meting wel?

Onze eerste gedachte hier was om de meettechniek de schuld te geven en aansluitingen in twijfel te trekken, voordat bevestigd kon worden dat de afwijking wel degelijk echt was. We controleerde het nulpunt van de stroomtang en het aantal windingen van de break out-kabel (x10) door de tang. De afwijking bleek zowel reëel als relevant te zijn.

De boodschap van de bovenstaande ervaring is om de AC-koppeling voorzichtig te gebruiken omdat de signaalfluctuaties en rimpelingen gecentreerd zijn op ongeveer nul volt, ongeacht het basissignaalniveau (en alle afwijkende spanningen verwijderd zijn). Dit betekent niet dat de AC-koppeling niet moet worden gebruikt, in dit geval dient hij als een eerste en snelle meting om alleen de activiteit van de ABS-sensor te bevestigen. Hier kunnen we bevestigen dat de voeding, de massa, het signaal en de pick-up in orde zijn. Om echter de ABS-sensor en het circuit te controleren, is het belangrijk om de stroomsterkte te meten en het afwijkende signaalniveau te vergelijken met het signaalniveau van een sensor waarvan bekend is dat deze in orde is (linksvoor met rechtsvoor).

Afbeelding 4Tesla aan de scope

Terwijl de Tesla in de ready-modus staat (vergelijkbaar met de motor aan), in neutraal en met de wielen los van de grond, heeft het draaien van elk wiel beurtelings geleid tot het knipperen van het TC-lampje op het instrumentenpaneel. We struikelden over deze functie tijdens het diagnosestellen. We kunnen alleen maar aannemen dat dit de detectie van wielslip is, of een vorm van bevestigings-feedback om een snelle locatie van defecte wielsnelheidssensoren mogelijk te maken. Alle wielsensoren, behalve de wielsnelheidssensor rechtsachter, lieten het waarschuwingslampje TC knipperen.

Onze eerste test was om de voeding, de massa en het signaal van de ABS-sensor te controleren. Door gebruik te maken van een 30 A stroomtang met een stroomvermenigvuldiger en de bijbehorende breakout kabels, konden we de laag-schakelende stroom meten (zie afb. 4).

Door de laagdoorlaatfilterfunctie in PicoScope te gebruiken, verwijderden we ruis uit het signaal om de resolutie van de gemeten schakelstroom bij de wielsnelheidssensor te verbeteren. Met het ABS-sensorcircuit onderbroken, hebben we ook de gelegenheid aangegrepen om de massa-retourleiding van de sensor en de voeding (AC- en DC-gekoppeld) te controleren. De AC-gekoppelde meting werd oorspronkelijk gekozen om een verbeterde verticale resolutie van de DC-spanningsrimpel (snelheidssignaal) te krijgen, maar verdere analyse na het vastleggen hielp om aanvullende informatie te verschaffen.

 

 

De meetresultaten

Het scoopbeeld (zie afb. 5) bevestigt dat er niet alleen geen uitgangssignaal is wanneer het wiel met de hand wordt rondgedraaid, maar ook dat:
- De voeding en massa naar de ABS-sensor aanwezig zijn op kanaal A, zie de massa van de sensor.
- De ABS-regeleenheid voeding naar de sensor toestaat, wat erop wijst dat het circuit intact is.
- De op de signaaldraad aanwezige ruis suggereert dat het circuit naar de accu en voertuigmassa op kanaal B intact is.
- Er stroom aanwezig is via de sensor (ongeveer 9 mA), ongeacht het draaien van het wiel.
- Er geen snelheidssignaalgeneratie is tijdens het draaien van het wiel.

Afbeelding 5

Mogelijke oorzaken op basis van de hierboven vermelde symptomen en beoordelingen:
- Wielsnelheidssensor ABS rechtsachter
- Rotor wielsnelheidssensor ABS rechtsachter
- Circuit wielsnelheidssensor ABS rechtsachter

Afbeelding 7 TeslaOp basis van het volgende kunnen we er met een zekere mate van vertrouwen van uitgaan dat het wielsnelheidssensorcircuit in orde is:
- Als de ABS-regeleenheid een kortsluiting naar massa had gedetecteerd (door een overmatige stroomsterkte), zou de scoop een tijdelijke 12V-voeding hebben gedetecteerd (bij contact aan) vergezeld van een stroomstoot gevolgd door 0V wanneer de regeleenheid wordt uitgeschakeld om het systeem te beschermen.
- De minimale stroomsterkte via de sensor (ongeveer 9 mA) met voeding en massa aanwezig op kanaal A, suggereert dat er geen kortsluiting naar massa is.
- Een kortsluiting naar massa zou de karakteristieke ruis minimaliseren die is vastgelegd op kanaal B (AC-gekoppeld).

Het grijze gebied hier is daarom de conditie van de ABS-rotor, omdat de toegang bijna onmogelijk is zonder de ABS-sensor te verwijderen, die een integraal onderdeel is van de wielnaaf. Dit, zou je kunnen zeggen, is een geluk bij een ongeluk, aangezien een nieuwe naaf geleverd wordt met ABS-sensor en rotor, zodat het niet nodig is verder te zoeken.

Met de nieuwe naaf gemonteerd, bevestigt het scoopbeeld (zie afb. 6) de reparatie. Het rekenkanaal dat is opgenomen (zwart) deelt de verkregen waarden van kanaal C door 10 om de juiste stroomwaarde te bepalen die afkomstig is van de ABS-wielsnelheidssensor.

Afbeelding 6

We moesten een aantal proefritten maken omdat er geen Tesla-scanner beschikbaar was om de ABS-storingscode te wissen, voordat het systeem het wielsnelheidssignaal weer accepteerde. Nadat deze status door de ABS-regeleenheid was bevestigd, waren alle waarschuwingslampjes gedoofd en waren de TC en het regeneratief remmen hersteld.

Meer weten over de producten van PicoScope? Meer over PicoScope

Fototerugblik op AMT Diagnose Boot Camp 2018

25-6-2018

AMT Diagnose Boot Camp 2018 zit er weer op. Als diagnose specialist was AA-Equipment daar natuurlijk ook bij!

Zestig deelnemers volgden tijdens het event diverse workshops over onderwerpen binnen diagnosetechnieken. Onze toptrainers hebben twee technische workshops mogen verzorgen. Wij kijken terug op een geslaagde AMT Diagnose Boot Camp 2018

Wegwijs in uitlaatgasnabehandeling

Onze specialist Paul Berlee gaf de workshop wegwijs in uitlaatgasnabehandeling bij AMT Diagnose Boot Camp 2018. De deelnemers gingen met gebruik van het Jaltest truck diagnosesysteem en de PicoScope aan de slag met het meten aan het SCR-systeem. Hoe werkt het? Hoe kunt u diverse onderdelen van het systeem aansturen?

AMT Diagnose Boot Camp 2018 foto amt 02 

AMT Diagnose Boot Camp 2018 foto amt 04

Meten aan en analyseren van CAN-bussignalen

Ook de workshop meten aan en analyseren van CAN-bussignalen die namens ons werd gegeven door de technische trainers van Pico Technology was een succes. De deelnemers gingen aan de slag met het in beeld brengen van CAN-bussignalen, uitzoeken wat het probleem is en referentiesignalen vergelijken. Hoe brengt u signalen in beeld? En is dit signaal goed of is er meer aan de hand?

AMT Diagnose Boot Camp 2018 foto amt 05

AMT Diagnose Boot Camp 2018 foto amt 03 

Graag willen wij alle deelnemers bedanken voor de interesse en het enthousiasme!

AMT Diagnose Boot Camp 2018 foto amt 01

Blijf als eerste op de hoogte

Wilt u als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws en ontwikkelingen van AA-Equipment? Schrijf u dan hier in voor onze nieuwsbrief.

Volg ons op onze social media kanalen:

facebook blauw     linkedin blauw     twitter blauw

MivarGroup verzorgt technische ondersteuning voor AA-Equipment

13-6-2018

AA-Equipment, leverancier van diagnose-apparatuur voor diverse types voertuigen, besteedt de ondersteuning voor het merk Jaltest uit aan MivarGroup.

Vanaf 1 juni verzorgt MivarGroup voor AA-Equipment de servicedesk voor zowel apparatuurvraagstukken aangaande Jaltest diagnose-apparatuur alsook voor voertuigvraagstukken welke de technici voorleggen aan MivarGroup.

Ben van de Kerkhof, eigenaar van AA-Equipment: “Jaltest is zeer uitgebreide diagnose-apparatuur voor trucks, agrarische voertuigen en de marinemarkt. Om een goede en adequate ondersteuning te bieden op het gebied van voertuigdiagnose en apparatuurondersteuning van Jaltest hebben wij gekozen voor MivarGroup als serviceprovider en trainingsinstituut.” MivarGroup zorgt daarmee voor de ondersteuning van de autotechnicus in de meeste brede zin. Tevens biedt MivarGroup trainingen aan voor de Jaltest-apparatuur zodat de gebruiker het meest optimale uit het gebruik van de diagnose-apparatuur haalt. Ook de reeds bewezen Masterclass trainingen op diverse systemen kunnen nu aangeboden worden met gebruikmaking van de Jaltest-apparatuur. “Met kennis, ondersteuning en goede apparatuur is succes gegarandeerd,” aldus Ben van de Kerkhof.

Ronnie van Gellecom, productmanager bij MivarGroup: “Met onze 20 jaar ervaring zijn wij als geen ander in staat om de meest professionele ondersteuning te leveren. Hiervoor staat een team van ervaren diagnosetechnici dagelijks klaar om hun kennis te delen met collegatechnici in de werkplaats.”

Over AA-Equipment/Launch Tech Benelux

AA-Equipment/Launch Tech Benelux is in 1999 opgericht als dé specialist in levering en ondersteuning van diverse merken diagnosesystemen voor Auto's en Trucks en speciale voertuigen. Dit maakt het mogelijk om, afhankelijk van de diagnosebehoefte van de werkplaats, advies op maatwerk te geven. Onze klanten bestaan dan ook niet alleen uit universele werkplaatsen en dealer bedrijven. AA-Equipment/Launch Tech Benelux is namelijk ook hét adres voor schade herstelbedrijven, truck reparatie bedrijven, transport ondernemingen met een eigen werkplaats, overheid en automotive technische scholen.

Over MivarGroup

MivarGroup een specialist in apparatuursupport en voertuigsupport. MivarGroup is tevens een bedrijf dat zich met software- en ICT-oplossingen richt op het managen van processen binnen de mobiliteitsbranche. Het enthousiaste team van ongeveer veertig medewerkers heeft een passie voor het ontwikkelen van producten en diensten die klanten écht vooruit helpen.

Samenwerking AA Equipment Mivar Jaltest 800x600
Ben van de Kerkhof (AA-Equipment) en Ronnie van Gellecom (MivarGroup)

 

Scania truck met groot vermogensverlies | Diagnose uit de praktijk

11-6-2018

Een 12.3 liter Scania R480 verschijnt in de werkplaats van AA-Equipment. Een waslijst aan klachten: de truck loopt te laag stationair, een variabel toerental, overslaan en pingelgeluid, veel rookuitstoot en sporadische foutcodes. Aan AA-Equipment de schone taak diagnose te stellen aan deze zware jongen.

Scania truck 001 aa equipment artikel

Ben van de Kerkhof, eigenaar van AA-Equipment, neemt ons mee met de diagnose van de Scania met slechte rijprestaties en groot verlies aan vermogen.

Scania truck 002 diagnose tekst

Sleutel tot succes

Het verkrijgen van alle belangrijke informatie en vakkennis dé sleutel tot iedere succesvolle diagnose. Het is belangrijk vooraf inzicht te hebben in hoe een voertuig is opgebouwd en hoe systemen werken en met elkaar communiceren. Het verzamelen van schema’s en technische documentaties is daarbij van groot belang.

De dieselmotor in deze truck is ontwikkeld door Scania en Cummins en helaas is niet veel technische informatie beschikbaar. Gelukkig kan ons Jaltest diagnosesysteem ons voorzien van uitgebreide schema’s. Om compleet beeld te krijgen van de klachten betrekken wij de chauffeur bij ons diagnoseproces. Hij brengt veel tijd door in het voertuig en kan ons meer vertellen over de rijprestaties van de truck: het wisselend stationair toerental, het verlies van vermogen, de rook en een kloppende geluid uit de motor. Er was geen MIL lampje actief op het dashboard.

 

 



Scania truck 002 diagnose tekst

Diagnose actieplan

Zolang de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is, komt er een sterke brandstofgeur vrij en is inderdaad een zwaar kloppend geluid vanuit de dieselmotor hoorbaar. Ook is er sprake van overmatig brandstofgebruik. Dit verbetert wel naarmate de motor warmer wordt. Als de motor op bedrijfstemperatuur is en langdurig in stationair toerental draait en bij langdurig gebruik van de opgebouwde hydraulische kraan, keren de klachten terug.

We maken een diagnose-actieplan en gewapend met Jaltest diagnosesysteem, Pico 4-kanaals oscilloscoop, schema’s en voertuig technische informatie gaan we aan de slag.







 


Defecte dieselinjectoren?

Het is belangrijk te weten wat de wijze van brandstofinspuiting is. We hebben te maken een 6-cilinder dieselmotor met afzonderlijke cilinderkoppen. De dieselinjectoren worden mechanisch bediend door een nokkenas. Worden de problemen veroorzaakt worden door één of meerdere defecte dieselinjectoren? Je zou zeggen de meest voor de handliggende conclusie, maar na onderzoek blijkt dit niet het geval te zijn.

Vier solenoïds

Het systeem kan de hoeveelheid ingespoten brandstof en/of de openingstijd van injectie wijzigen door het gebruik van vier solenoïds. Deze zijn gemonteerd op de brandstofgalerij die de voorste en achterste rij van drie dieselinjectoren verbindt. Deze motor gebruikt de dieseldruk om de injectoren hydraulisch te bedienen en de ingespoten brandstofhoeveelheid te bepalen.

Zo wordt bepaald hoeveel brandstof moet worden geïnjecteerd wanneer de mechanische nok de bovenste plunjer indrukt. In sommige opzichten is dit vergelijkbaar met de PD-motor van Volkswagen, maar dan zonder de elektronische besturing.

Volg je pad

Het zou heel gemakkelijk zijn om meteen over te gaan naar het controleren van de regelbare spoelen, het meten van de brandstofdruk of het zoeken naar een druklekkage. Maar we gaan terug naar het opgestelde diagnoseplan. Het volgen van je eigen stappenplanprocedure geeft de mogelijkheid om de volgende stap te bedenken.

In dit specifieke geval is het nu van belang om met het Jaltest diagnosesysteem eerst de aanwezige foutcodes te controleren ondanks dat er geen waarschuwing op het dashboard wordt weergegeven. Misschien zijn er nog sporadische foutcodes opgeslagen die ons in de goede richting kunnen sturen.

Met een snelle scan van het motorstuurapparaat wordt inderdaad een sporadische foutcode gedetecteerd: een rotatiefout van de krukassensor. Opnieuw verwijzend naar de technische informatie en elektrische bedradingsschema blijkt dat er twee inductieve krukassensoren geplaatst zijn nabij het vliegwiel.

Scania truck 004 diagnose tekst

Twee krukassensoren

Het gebruik van twee krukassensoren is ons niet helemaal duidelijk. Het enige dat we kunnen bedenken is dat deze sensoren helpen bij het bepalen van een referentie voor een nauwkeurige brandstofinspuiting van de voorste en achterste dieselinjectoren. Er is geen nokkenassensor aanwezig, dus iedere timing gebeurt met brandstof en behalve een raildruksensor is er niets om de injectie nauwkeurig te volgen.

Na verder onderzoek vermoeden we dat het probleem veroorzaakt wordt door één van de twee krukassensoren. Dit gaan we met de Pico-scoop controleren. Als er een permanente foutcode is geweest, moet er ook iets zijn gebeurd om de foutcode te activeren. We zetten ons onderzoek op dit punt voort.


 

 

Scania truck 005 diagnose tekst

Universele breakout leads

Dankzij onze universele breakout leads, een ontwikkeling ‘uit eigen huis’, kunnen we de verbinding behouden zonder de draadboom te storen. Door het vastleggen van de timing-solenoïdes hebben we een redelijk nauwkeurig triggerpunt voor elke cilinder. Daarnaast heeft het een vastzittende solenoïde, die de prestaties van onze motor wellicht beïnvloedt, zichtbaar gemaakt.

Nadat alles is aangesloten, wordt het tijd om te bekijken wat er gaande is en starten we de motor.

 

 

 


We sluiten de Pico-scoop aan. Kanaal A en B op de krukassensoren, kanaal C op de linker timingsolenoïd en D op de rechter timingsolenoïd. We krijgen het volgende oscilloscoopbeeld:

Scania truck 006 800x

We zien dat signaal A in vergelijking met kanaal B niet overeenkomt. Kanaal B geeft een normaal beeld van een goed werkende krukassensor weer. Dit is niet het geval voor kanaal A. Dat ziet eruit alsof het geen ontbrekende nok van de krukas heeft, maar twee kleinere nokken die een omgekeerd effect op de onderste helft van het signaal waarnemen.

In het onderstaande voorbeeld wordt een correct signaal weergegeven van de krukassensoren gemonteerd op deze truck, waarbij kanaal A de linker krukassensor en kanaal B de rechter krukassensor is.

Scania truck 007 800x

Om onze conclusie te bevestigen verwijderen we de afdekplaat die gemonteerd zit tussen de twee krukassensoren. Dit geeft ons nuttige informatie.

Scania truck 008 diagnose tekst

Schade krukaskrans

We zien behoorlijk wat schade op verschillende plekken aan de krukaskrans. We gaan verder onderzoeken om de ontbrekende stukjes te vinden. Waarom er zo’n eigenaardig patroon van de krukassensor te zien is wordt al snel duidelijk. Al dat extra metaal dat rond de behuizing zweeft, veroorzaakt problemen. Nadat we de krukassensor op kanaal A verwijderen, zien we waarom.

 

 

 

 

 

Scania truck 009 diagnose tekst

Waarschijnlijk is de oorzaak rondvliegende stukjes gebroken ringtandwiel, maar dit is een vermoeden en moeilijk te bewijzen. We hebben echter wel bewijs voor het feit dat de krukassensor aan vervanging toe is. Die wordt gemonteerd en dan is het tijd voor een nieuwe start. De klant hebben we geadviseerd de krans tijdig te vervangen om herhaling te voorkomen.

 

 

 

 

 

 

Eindcontrole

Nadat we met het Jaltest diagnosesysteem de aanwezige foutcodes hebben gewist en een nieuwe controle hebben uitgevoerd, volgt als eindcontrole een proefrit. Na nogmaals alle aanwezige onboard systemen te hebben uitgelezen, komen er geen foutcodes meer terug.

Scania truck 010 800x

Na reparatie en het vervangen van de krukassensor zien we een normaal scoopbeeld. De Scania heeft een normaal stationair toerental en is stabiel, er is geen overslag meer en de brandstoflucht en uitstoot van rook zijn verdwenen. Net als de pingelgeluiden. Kortom, de truck loopt weer zoals het hoort.

De wijze les

De wijze les uit deze ervaring? We moeten ons blijven verdiepen in technische informatie. Technologie is continue in ontwikkeling daarom moet je blijven ontwikkelen en leren. Beschikken over de juiste equipment en het volgen van trainingen is daarbij heel belangrijk. Je bent nooit te oud om nieuwe dingen te leren, ik leer elke dag weer iets nieuws in en van de praktijk.

AA-Equipment is aanwezig op AMT Diagnose Boot Camp 2018

8-6-2018

Op 22 en 23 juni is het weer zover: AMT Diagnose Boot Camp 2018. Dit is de zesde editie van dit unieke evenement voor autotechnici dat georganiseerd wordt door vakblad AMT.

Wilt u uzelf verbeteren in storingzoeken? Uw kennis van diverse autotechnische onderwerpen verrijken in theorie en praktijk? Wilt u met uiteenlopende test- en diagnoseapparatuur werken en 2 dagen optrekken met diagnosespecialisten? Dan is AMT Diagnose Boot Camp helemaal geschikt voor jou.

AA-Equipment is aanwezig en verzorgt twee workshops!

Workshop 1: Meten aan en analyseren van CAN-bussignalen

Tijdens deze workshop gaat u zelf aan de slag met het in beeld brengen van CAN-bussignalen, uitzoeken wat het probleem is en referentiesignalen vergelijken. Kortom: Hoe brengt u signalen in beeld? En is dit signaal goed of is er meer aan de hand? Deze leerzame workshop wordt namens AA-Equipment gegeven door de technische trainers van Pico Technology. Uniek hierbij is dat Pico, die nu een Roadshow houdt in de UK, het demonstratievoertuig naar Helmond laat komen.

Workshop 2: Wegwijs in uitlaatgasnabehandeling

Een DAF euro 6 truck met SCR-systeem en Ad-Blue staat geprepareerd klaar voor de deelnemers. In de vrachtwagenbranche zijn deze nabehandelingssystemen al sinds de komst van Euro 5 gemeengoed, en de laatste jaren in steeds meer automodellen te vinden.Tijdens de workshop gaat u meten aan het SCR-systeem. Hoe werkt het? Hoe kunt u diverse onderdelen van het systeem aansturen? U maakt gebruik van Jaltest truckdiagnosetool en de PicoScope.

Bent u erbij?

AMT Diagnose Boot Camp start op vrijdag 22 juni om 08:30 uur en eindigt op zaterdag 23 juni rond 18:00 uur en vindt plaats bij de Automotive Campus in Helmond. Het programma bestaat uit een afwisseling tussen workshops, theorielessen, competitie en fun.

Meer weten van elke workshop? Bekijk het hele overzicht op www.amtbootcamp.nl/workshops.

AA Equipment aanwezig bij AMT Diagnose Boot Camp 2018

Remote Diagnostics, de oplossing voor uitlezen op afstand

9-5-2018

Nieuw bij AA-Equipment: Remote Diagnostics, de oplossing voor uitlezen op afstand.

In samenwerking met AutoNiveau bieden wij diagnose en hulp op afstand met Remote Diagnostics. Door middel van een interface is het mogelijk om op afstand een auto over te nemen, deze service heet "Remote Diagnostics". Met het platform van AutoNiveau en de interface wordt een brug geslagen tussen de EOBD-stekker, van de auto in uw werkplaats, en het AutoNiveau Servicecenter. Op deze wijze heeft het autobedrijf nu de mogelijkheid om in de eigen werkplaats gebruik te maken van de extra functies welke met universele diagnose apparatuur niet altijd mogelijk zijn.

Diagnose en hulp op afstand met Remote Diagnostics

Remote Diagnostics maakt het mogelijk om op afstand een voertuig te configureren, coderen en onderdelen programmeren, zoals bijvoorbeeld:

☑ sleutel transponders aanleren
☑ trekhaken coderen
☑ service intervallen resetten
☑ en nog veel meer!

De interface voor Remote Diagnostics is nu te bestellen!

De interface is vereiste hardware en zorgt voor de verbinding tussen het voertuig met de EOBD-stekker en de tablet en vanaf nu te bestellen bij AA-Equipment!

Remote Diagnostics is te gebruiken als uitbreiding van de Launch X-431 Pro 3 en Launch X-431 Euro Pro 4.

Wilt u meer informatie over Remote Diagnostics of wilt u de interface voor Remote Diagnostics bestellen? Neem dan contact met ons op.

Neem contact op

Remote Diagnostics AA Equipment nieuw social media

 

 

logo

AA-Equipment / 
Launch Tech Benelux BV

1e Tussendijk 17
5705 CG Helmond

Tel. 0492-525717

E: info@aa-equipment.nl